Spel man måste ha spelat: Quake 3

Medlem
Spel man måste ha spelat: Quake 3

Från början tänkte jag skriva ihop artikeln om UT och Q3, men det kändes i slutändan som om båda spelen var bra nog för att få varsin artikel. När jag sedan fick syn på artikeln (länkad längst ner) om Quake Live så kände jag att det kunde vara dags för den första av de två.

När det gäller fartfyllda multiplayertokfraggare så står kampen alltjämt mellan #Unreal Tournament och #Quake 3, och kampen däremellan är som sådan att jag varannan dag föredrar det ena och dagen efter är det tvärtom. Utåt ter det sig kanske vara två spel inom samma genre, med samma grundprinciper (hoppa,sikta,skjut,dö), men faktum är att ger man sig in i spelen så stannar likheterna vid att båda spelen går ut på att döda sina motståndare, snabbt. Vilka skillnaderna är? Ge spelen lite tid, så märker ni det rätt snart!

En vanlig dag på jobbet om du är fast i John Carmacks huvud.

När Quake 3 kom ut, back in 1999, så var det nog väldigt få människor som trodde att spelet skulle få den genomslagskraften det fick. Det var, såvitt jag vet, ett av de första spelen att introducera en helt multiplayerinriktad upplevelse inom FPS-genren! Storyn, som aldrig varit ett varumärke för #id software i och för sig, var så nära icke-existerande man kan komma. Du kan antagligen läsa in mer story i Jack Niklaus Golf till NES. Så vad var det de släppte egentligen? Ett spel helt befriat från story, med en moreless obeprövad spelfilosofi. Men. Jävlar vilken filosofi! Aldrig förr hade det varit så enkelt, så roligt och funnits så väl utformade banor, vapen och fräsiga moves att bränna av när man fraggade någon tidigare.

Bandesignen är vad som gör Q3 till en odödlig klassiker, tillsammans med de perfekt avvägda vapnena då. Banorna är snuskigt bra avvägda rent storleksmässigt, och har inga direkta "deadzones", man är alltid påväg in i eller på väg ut ur en strid. Adrenalinet får aldrig chansen att vila.

Någon är påväg att få smaka en rejäl plasma-sandwich. Mmmm.

Så till alla er CS1.6flickor därute har jag bara en sak att säga, och för att diskret citera allas våran favorit Bruce Campbell.
"Hail to the King, baby."

[n=25342]

#blogg


signatur

[size="8"]Curse unto thee, thou flesh of these hands
For hast thou not hid me from salvation?[/size]

1
Skriv svar