Banta, eller självsvält? Vad är egentligen att föredra?

Medlem
Banta, eller självsvält? Vad är egentligen att föredra?

Hade en diskussion med en vän häromkvällen, varpå vi kom att diskutera min aningen oortodoxa bantningsmetod. Jag lägger mig helt enkelt lite över svältgränsen (1000kalorier), och sen skiter jag i vad jag äter så länge det stannar däromkring. Kort sammanfattat så kan jag alltså käka en liten frukost, en liten lunch och en liten middag. Eller så kan jag dra i mig en pizza mitt på dagen och sedan dricka vatten resterande vaken tid.

För mig så fungerar det här utmärkt, varken jag eller mitt blodsocker bryr sig särskilt mycket över att man går hungrig stundtals, och det ger bra resultat. Givetvis kombinerar jag det här med multivitamintabletter för att få i mig de sakerna jag går miste om, och stundtals slänger jag även i mig lite sojaprotein (de gångerna då jag inte orkar käka kött etc).

Folk brukar ha en 50/50 uppfattning om det här. Antingen så tycker de att idéen är helt åt helvete och att jag förstör min kropp, eller så tycker man att det verkar vara en splendid variant och blir nyfikna på att själva prova. Båda grupperna är på samma sida angående huruvida metoden ger resultat. (Ja)

Jag, personligen, tror att många viktväktare, Atkinsfolk och jojobantare som inte lyckas med sina dieter skulle må bra av att prova på det här. Dels så ger det relativt snabbt resultat i början, då mycket vätska försvinner, och dels så kan man vänja sig vid att äta mindre, inte bara ändra vad man äter. För det är där jag tror problemet ligger, många tror att man kan mumsa i sig två tallrikar middagsmat eftersom man nu då äter "nyttigare". Detta är givetvis bullshit. Viktväktarna hade, om jag inte minns helt fel, potatis som 0 points (man får bara äta ett visst antal points per dag). 0 points, detta bör alltså vara lika med noll energi, eftersom kalorier egentligen bara är ett mått på energi (värme, om man ska vara petig), men det är det inte. Det finns säkert någon motsvarighet hos Atkins eller GI-metoderna, och det är precis lika puckat där.

Så gör er själva en tjänst, skippa alla föreläsningar och börja kolla upp kalorieinnehåll i vad ni käkar själva. Lägg er mellan 1000-1750 kalorier/dag och hör av er om två månader för att berätta vilken effekt det gav er. Vad ni äter är upp till er själva, se bara till att ligga inom ramen för det kalorieintag ni bestämt er för (Och kom ihåg, inget småätande mellan varven och drick mycket vatten).

Lycka till.

#blogg


signatur

[size="8"]Curse unto thee, thou flesh of these hands
For hast thou not hid me from salvation?[/size]

1
Skriv svar