Skivor man inte kan leva utan: Sopor Aeternus & The Ensamble of Shadows - Les Fleur du Mal

Medlem
Skivor man inte kan leva utan: Sopor Aeternus & The Ensamble of Shadows - Les Fleur du Mal

Sopor Aeternus består av en person, med diskutabel könstillhörighet. Han heter i alla fall Anna-Varney Cantodea, och står för större delen av vad som är bra med Goth/Darkwavescenen, och har gjort så sedan början på 90talet. Anna ses som en enstöring, och gör sällan intervjuer och framför inte heller musiken live för människor. Teman som återfinns på skivorna är varierande, men alltjämt deprimerande. Allt ifrån döden, ensamhet och saknaden efter en död älskare gör att namnet på bandet känns naturligt, Sopor Aeternus betyder nämligen evig dvala.

Det är svårt att nämna en gemensam nämnare för hennes/hans utveckling sedan starten, så jag nöjer mig med att konstatera att musiken på Les Fleur du Mal känns rennäsansaktig, men med inslag av utav folkmusik och lite av varje.

Anna-Varney Cantodea

Sopors image/estetik är genomgående och välarbetad. Det finns inga bilder som inte har en baktanke, och inga baktankar som inte går att anknyta till skivan som bilderna släpptes i samband med. För er som är lite veka av er rekommenderar jag inte att ni söker reda på resterna av bilderna.

För att ni ska få chansen att själva
känna lite på skivan så länkar jag in låten In Der Palästra, så att ni får ta del utav estetiken. Som extra bonus klipper jag in en klutt text från låten också!

I somewhat envy this naturally beautiful man,
he never knew or encountered the hatred and shame that I bare.
The doubt, the cloak of disgust and the all-devouring dread,
and if I told him about it, he might only shake his head
with kindly amused, melodious laughter,
he then would perhaps merely smile at my...
oh, so stupid silliness ?
and the beast that is raging inside.

För er som inte har hört talas om Sopor tidigare så är den här skivan en bra startpunkt, den är aningen lättare att ta till sig, och troligen lättare att hitta (CDON har den bl a). Ta chansen och utmana er med något som är unikt rakt igenom!

Låtar som måste höras:
In Der Palästra, A Little Bar of Soap, The Simple Joys of Maidenhood

Myspacen:
Sopor Aeternus & The Ensamble of Shadows

#blogg


signatur

[size="8"]Curse unto thee, thou flesh of these hands
For hast thou not hid me from salvation?[/size]

1
Skriv svar