Stridsexamination

Medlem
Stridsexamination

Jag gör för närvarande värnplikten på P4 i Skövde, och eftersom jag där får lära mig saker som ofta finns med i spel så tänkte jag att... Varför inte berätta om hur det är på riktigt.

De senaste veckorna har jag haft träning i strid med Spaningspluton. Jag själv sitter på Bataljonsledningen men har hur som helst fått samarbeta med "the tough guys".
Det första man kan säga om strid är att det skiljer sig väldigt mycket från hur det är i dataspel. T ex: En standard stridsutrustning med kroppsskydd, stridsväst, hjälm, vapen o.s.v väger ca 20 kg. En standard stridspackning (ryggsäck full med grejer) väger ca 30 kg(ofta mer än så). Alltså måste man kånka runt på minst 50 kg utrustning.
Det är inte som i Counter Strike, där man kan ladda ett vapen på typ 2 sekunder, det tar tid, man måste fippla på snabbt samtidigt som man ska springa, hålla vapnet stadigt, man kanske inte har sovit så bra o.s.v.

Hur som helst, det jag har gjort i veckan är att jag har stridit i grupp. Man får en order om att spana efter fienden mitt ute i skogen, efter kanske 40 minuter av tyst framryckning så hör man hur fienden är i närheten, man intar låga ställningar och väntar. Vid rätt tillfälle attackerar man, man nedkämpar 2 st följt av att de resterande flyr, varefter man tar upp jakten och till slut nedkämpar de sista.

På kvällen får man tvätta sig i en bäck och samla ihop slanor så man kan sätta upp sitt enmanstält, kallat "ensamma vargen". På natten stod jag postvakt mellan kl 0200 - 0300. Efter att sedan ha fått sova ca 1 timme så kommer det ett eldöverfall, eftersom plutonen har lagt tälten som en triangel med öppningarna utåt så är det bara att grabba tag i AK 5:an och besvara elden.
När hotet är borta så packar vi snabbt ihop våra saker och sticker därifrån. Efter hand så tar "arbetsdagen" vid och vi fortsätter med stridsövningarna.

Det är jobbigt med strid, men samtidigt grymt roligt. Lite sömn, mycket att bära på, vapenvård o.s.v är något som man aldrig tänkte på innan man ryckte in, men det ingår. Vapnet väger 4.5 kg med ett fullt magasin, det är ingen plastsak man springer runt med, samtidigt som man är medveten om att det som kommer ut ur mynningen faktiskt kan döda en annan människa.

Det händer olyckor varje år. I veckan så dog det en kille på amf 1, förra året var det någon på P4. Tyvärr händer det tråkiga saker, men jag vill ändå tala för att folk gör lumpen. Man lär sig mycket om sig själv, man testar sina gränser, och har väldigt kul.
För oss gamers så lär man sig också att det är välfigt annorlunda på att spela ett spel och på att själv vara den spm står där ute, med svetten rinnandes nerför pannan, med alla sinnen på helspänn samtidigt som musklerna får jobba.
Jag var hyfsat stark när jag ryckte in eftersom jag under hela 2007 tränade på gym regelbundet mellan 3 - 6 ggr/vecka. Ändå tycker jag att det är utmanande och man ser på de som var otränade i början, hur de verkligen har utvecklats.

Jag tycker verkligen om att spela dataspel, men att själv få uppleva det man gör i datorn är på många sätt en grym och enastående upplevelse.

#blogg


signatur

Throw the rules out the window, odds are you'll go that way too

1
Skriv svar