Medlem
Bäst

Jag har precis läst klart den 5:e och sista boken i sviten om privatdetektiven Patrick Kenzie, skriven av Dennis Lehane.

Dessa böcker är utan tvekan bland det bästa jag har läst (och hade varit bäst om det inte vore för "Pestens Tid" av Stephen King) och har verkligen hållt mitt läsarintresse på topp.

Jag är verkligen ingen bokmal, utan väljer vad jag läser med omsorg (jag läser kanske 5 böcker om året). Dessa böcker föll mig verkligen i smaken. Dennis Lehane är en författare av rang som håller ett högt tempo, utan att dra ner på kvalitén. Varje mening är skriven med omsorg, och dialogen är oerhört genomtänkt. Många författare väljer att skriva "jämrans" istället för jävlar, men inte Lehane. Liksom King så har han ett ärligt och verklighetstroget språk som inte på något sätt är förskönat.

Så vad handlar dessa böcker om?

De utspelar sig i Boston, USA. Huvudpersonen är privatdetektiven Patrick Kenzie som har vuxit upp i det område som han verkar i. Till sin hjälp har han sin kollega Angela Gennaro, och kompisen Bubba Ragowski.
Böckerna är väldigt svarta och visar en målande bild av samhällets baksida, med mycket våld, personliga trauman och hänsynslösa individer. De fall som Kenzie åtar sig är i regel brutala, alternativ leder till brutala konfrontationer.
Dialogen är knivskarp, fylld med mycket humor och klockrena kommentarer, samtidigt som den är intelligent och speglar karaktärerna på ett utmärkt sätt.
Persongalleriet är bland det bästa jag har sett. Alla medverkande passar perfekt in i sammanhanget, och böckerna är fulla av både intressanta och avskyvärda personer.

Missförstå mig inte nu, böckerna är inte lika 80-talsfilmer med Stallone eller Russell i huvudrollen, utan tvärtom utstuderade och genomtänkta, fyllda med tänkvärdheter. Seriens 4:e bok t ex, är värd att genomläsas enbart för det tankvärda slutet.

Det jag gillar mest med böckerna är hur gripen man blir av de målande beskrivningar som görs. Flera gånger har jag bara velat lägga boken jag läst ifrån mig, för att det som beskrivits var så intensivt, nästan plågsamt att läsa om.

Böckerna i serien i kronologisk ordning är som följer:

1. En drink före kriget
2. Mörker ta min hand
3. Ingenting är heligt
4. Gone, baby gone
5. Svart nåd

Jag grämer mig nästan över att jag har läst ut dessa böcker eftersom jag nu inte har fler att läsa. Min behållning är att jag har en ny Lehane ståendes i bokhyllan ("Ett land i gryningen"), som jag kommer spara till rätt tillfälle.

Jag skulle rekomendera dessa böcker till vem som helst, de är lätta att få tag på billigt hos de flesta bokhandlare, och på internet.

De upplevelser, känslor och resor jag har gjort med dessa böcker överstiger vida den bästa film jag har sett eller datorspel som jag har spelat. Jag kommer garanterat att läsa om böckerna en dag, jag längar redan efter att få återse Bostons baksida i Lehane's böcker.

#blogg


signatur

Throw the rules out the window, odds are you'll go that way too

1
Skriv svar