Ansvarstagande

Medlem
Ansvarstagande

Jag har arbetat några veckor nu som restaurangbiträde på Skara Sommarland. Något som är intressant med detta jobb, är att ingen har mer erfarenhet än någon annan i och med att det bara är över sommaren. Alla börjar ungefär samtidigt och arbetar ungefär lika länge.
Förvisso finns det ett fåtal som hade samma arbete även förra sommaren, men de flesta är nyanställda.

Hur som helst så märker man snabbt vad man kan förvänta sig av de olika anställda. Jag har tidigare haft ett liknande jobb på sommarland och vet vad som krävs i fråga om stresstålighet, tempo och effektivitet. På en restaurang är även samarbete väldigt viktigt för att man ska klara av att hålla allt flytande när det är mycket folk.

Eftersom vi inte har någon chef så är det vi anställda som får samarbeta för att fördela arbetsuppgifter och hjälpa varandra. Problemet här är att det finns många människor som alltid vill bli tillsagda vad de ska göra. Jag märkte av detta även i lumpen förra året, där vissa gruppchefer hade väldigt svårt att ta ansvar och få saker gjorda.

Det som jag tror att det handlar om är rädslan att göra fel och sedan få skulden för det. Om man blir tillsagd att göra något som sedan kanske blir fel så har man ju någon att skylla på, eller hur?
Detta sätt att tänka leder till en passivitet som jag inte tycker om. Om en person står still och väntar på att någon ska säga åt denne vad han/hon ska göra så blir arbetsbördan större för de andra.

Eftersom jag har upplevt detta på flera håll så drar jag slutsatsen att det är på liknande sätt på många arbetsplatser.

Självklart har denna passivitet sitt ursprung i dåligt självförtroende. Men känner folk verkligen inget större ansvar när de får betalt för att utföra ett arbete? Borde inte denna belöning vara en morot för att försöka lite hårdare? Det jag själv försöker göra är att på olika sätt höja arbetsmoralen, men samtidigt kan detta vara svårt när man samtidigt har sitt eget jobb att sköta. Jag är inte ute efter att mina arbetskamrater ska bli till maskiner som jobbar så effektivt som möjligt, utan mer att de ska bli upplysta om vad arbetet ställer för krav, och att de själva ska ta initiativ till att söka upp arbetsuppgifter.

Som sagt så har det bara gått några veckor, så vi får se hur det utvecklar sig under sommaren. Att lära sig uppgifterna som restaurangbiträde på Skara Sommarland är inte särskillt svårt. Utmaningen ligger i att göra det snabbt, effektivt och bra. Sen att många är unga tycker jag inte är något hinder, en av de bästa på jobbet är bara 17 år gammal. Erfarenhet ger mognad som i sin tur leder till ett ökat ansvarstagande. Tyvärr så är det mognaden som kommer lite väl sent, eller inte alls hos vissa personer.

#blogg


signatur

Throw the rules out the window, odds are you'll go that way too

1
Skriv svar