Spelpsykologi och Religionsdom

Inaktiv
Spelpsykologi och Religionsdom

När jag gick en kurs i psykologi så sa min lärare att eftersom spelaren utför en handling i spel så skulle denne person i fråga kunna utföra samma sak i verkligheten.

Tänk dig att du dödar någon oskyldig i ett spel bara för att få hans vapen eller något sånt. Jag brukar inte bry mig alls om jag blir en massmördare i spel, det har inga konsekvenser för mig som jag lever i verkligheten. Ett sätt för mig att avreagera mig på i Oblivion, jag blir så rosenrasande på hur dåligt oblivion egentligen är.

Det psykologen är rädd för är att spelaren börjar se på vanliga människor precis som spelaren gör på datorspelaren. Varför spelaren skulle göra det vore för att spelaren i fråga tror att det enda livet som betyder något för spelaren är faktiskt spelarens eget liv. Om spelaren börjar se folk precis som spelaren gör på NPCer i spel skulle ju spelaren bli som ett hänsynslöst monster. Detta monster skulle kunna ta liv bara för svartsjuka i teorin.

Så egentligen är psykologerna inte datorspelshatare. De är oroliga vad spelare "skulle kunna" vara kapabla till med en annorlunda inställning precis som man blir rädd när en person hatar en folkgrupp för ett ideal.

Religion är något helt annat. Till skillnad från psykologi är religion i princip en filosofi och tro. Religösa sekter smutskastar spelmarknaden för att kunna manipulera deras medlemmar. Nu är ju manipulation helt ok om det görs för ett konstruktivt syfte men de flesta religionsledare manipulerar bara för egen vinning. För stora ledare är folk i princip bara pjäser, de är till för att flyttas och om de inte lyder kan de inte flyttas. Därför finns det propaganda, ideal, religion, samhällstrukturer, osv.

Det handlar hela tiden om detaljer! Att helt enkelt dra bort ett ord från en sanning till en annan sanning.
Till exempel.

"Han sköt en galen person i självförsvar."
Nu tar vi bort (i självförsvar) "Han sköt en galen person."

Detta är vad media gör hela tiden. De ljuger egentligen aldrig utan låter bli att ha med detaljer som gör att folk får reda på vad som försigår.

Detta är ett sätt att manipulera folk!
- "Jag hörde att en man sköt en galen person igår."
- "Jo, men..."
- "Kan du tänka dig hur man skulle kunna skjuta en annan människa?!"
- "Nej, men..."
- "Att bara ta pistolen och Pang!"
- "*suck* Du har rätt, han borde inte ha skjutit"

Detta är en trolig konversation efter en sådan löpsedel.

#blogg


signatur

Lyssna på vad jag säjer. Jag vet vad jag snackar om. Bara checka min spelsamling.

1
Skriv svar