Konsoler, skit

Inaktiv
Konsoler, skit

Kom att fundera på hur allt börjar utväckla sig. De som utväcklar Brothers in Arms: Hells Highway verkar osäker på om man ska lägga ut någon tid på att fixa ett demo och de släpper fler och fler dumma spel på pisskonsolerna. Jag menar FPS! Varför i helvete man vilja köpa en första persons skjutar spel till en konsol. Jag har Splinter Cell 3 till konsol och det är ett helvete att försöka få snabba och effektiva headshots med den trög konsoldosa.

De har till och med släppt strategispel på konsol! Tänk dig spela Heroes of Might and Magic V eller Medieval 2: Total War på en Xbox 360. Nog för att konsolerna är framtiden själv så borde de för fan åtminstånde utveckla en slags mus till konsolerna så att gränsnittet blir enklare att hantera.

Endå så sålde Call of Duty 4 fyra ggr fler ex på konsolerna än på datorerna. Alla andra datorspelsutväcklare skyller på piratkopiering. Så vad har hänt med alla datorspelare då, va? Jo, fler och fler går över till konsol. De företag som verkar överleva bäst släpper spel till både konsoler och datorer. Utom Blizzard då men de räknas inte. Det andra företaget som har överlevt är ju Valve. Enkla, bra och smidiga Steam har gett dem en enorm genomslagskraft, numera behöver man bara slå in sitt kreditkortsnummer och så får man spelet inom nolltid tack vare Valves enormt blixtsnabba servrar.

Endå dör fler företag. De som inte dör köps upp av EA, Ubisoft eller Valve. THQ har många bra och annorlunda titlar i deras namn. Två av dem är S.T.A.L.K.E.R. och Company of Heroes, båda två som jag fortfarande spelar. Dock tycker jag att det enda som EA gör bra är att göra massor av PR och reklam (Hype) och det är så de får fler folk att köpa deras spel. PRn får spelen att verka bättre än de egentligen är. Mycket viktigt för en sådan hype är att spelet har enormt bra grafik bland annat så man kan inte rädda alla spel.

THQ har dock inte gjort så mycket Hype på deras spel tycker jag. S.T.A.L.K.E.R. tog ju en evighet att göra och det var väl S.T.A.L.K.E.R.s bästa PR kort. Company of Heroes fick jag först reda på genom att läsa PCG recensionen.

Så vad kan man säga om situationen som den ser ut nu. EA förblindar folk fortfarande med sitt enorma inflytande och PR skills. Ubisoft släpper fortfarande spel som har StarForce och THQ verkar ha en ljus framtid.

När det gäller spelarna. Jag tror inte att det är många som sitter och köper massor av stortitlar som jag brukar göra. De flesta sitter fortfarade och spelar Blizzard eller Valves sketna spel spel.

#blogg


signatur

Lyssna på vad jag säjer. Jag vet vad jag snackar om. Bara checka min spelsamling.

1
Skriv svar