Is he angry?

Is he angry?

Tja då har man äntligen spelat klart Kane's Wrath. Köpte det förra lördagen, två månader efter realese förvisso men vad ska man göra när man inte har haft tillgång till en speldator förens nu. Spelade kampanjen fram till sista uppdraget i början av veckan men på grund av för lite tid så har jag inte hunnit klara sista uppdraget förens idag.

Givetvis har jag följt hypen av spelet, främst genom den officiella hemsidan, sett alla trailers läst all information som släppts osv. Så jag visste vad jag hade att vänta när spelet väl var installerat. Enligt PCZones recensent var kampanjen enormt svår och bara till för hardcore-fans. Han kan inte ha spelat mycket Command & Conquer i sitt liv för kampanjen var inte alls så utmanande som han skrev. Förvisso spelade jag igenom den på medium-inställningen men jag har svårt att tro att han spelade på hard med allt vad det innebär.

Med undantag av en bana så gick alla andra ut på att bygga en bas, pumpa ut trupper och förstöra fiendens bas. Eftersom man på varje bana fick generöst med pengar att börja med och en startposition nära ett stort tiberium-fält så var det aldrig speciellt utmanande. Jag klarade alla uppdrag med samma strategi, nämligen rocket squads och scorpion tanks i mängder. Det enda uppdraget som inte gick ut på att bygga en bas var även det mest utmanande och på det tvingades jag faktiskt till att sava och loada en del. Dock var det det roligaste uppdraget i kampanjen. Så tja, kampanjen blev lite tjatig när varje bana var den andra lik förutom själva målet för att klara banan, jag hade hellre sett fler commando-uppdrag.

Men själva uppdragen är inte det viktigast för mig när det gäller C&C utan det är storyn. Jag såg givetvis fram emot hur Tiberium Wars skulle knytas ihop med Firestorm. Allt som inte förklarades i TW som nu skulle få ett officellt svar. Jag måste säga att jag är ganska nöjd. Det som dock inte förklaras är varför GDI lämnar Kane's kropp i hans tempel i slutet av Tiberian Sun. Det är faktiskt ganska konstigt att Kane lyckades ta sig därifrån. I introt till GDI-kampanjen i Firestorm så håller ju GDI på att vända ut och in på hans tempel, så hur i helvete lyckades han ta sig därifrån?

I slutet av Nods kampanj i Firestorm får man se Kanes kropp i en vattentank, sen får man se CABALs ansikte på en skärm, ansiktet skiftar mellan CABAL och Kane. När ansiktet och rösten är CABAL så pratar han om "yours" medan när ansiktet och rösten är Kane så pratar han om "mine". Man får intrycket av att CABAL och Kane är samma väsen på något sätt och att när Kane är i tanken så är han en del av CABAL. Detta förklaras inte i Kane's Wrath, istället nämns det att Kane låg i tanken för att hela sina sår. Att han var en del av AIn nämns inte. Kanske utgår EA från att alla vet att CABAL och Kane var ett och samma väsen och att de inte behöver förklara eller så har de missat ämnet helt.

När det gäller filmklippen mellan uppdragen så tycker jag att de var för korta, jag hade gärna sett längre sekvenser som inte enbart utspelade sig i samma bunker. Man tröttnar lite på uppläget att klippen nästan enbart fungerar som mission briefing. Sen hade jag gärna sett mer av Carl Lumbly, han fick allt för lite tid i rampljuset, han var faktiskt riktigt bra, bra för att spela i en C&C-FMV. Dock så störde jag mig på hela Natasha Henstridge-biten. Problemet är inte att hon är en dålig skådis(vilket hon inte är) utan snarare att manuset för hennes roll inte var speciellt bra. Hon gjorde så bra hon kunde men det blev skit. Joe Kucan var som vanligt lyssande i sin roll som Nods ledare.

Rent spelmässigt så har EA infört några efterlängtade förändringar, med nya enheter, support powers och epiq units. Nods milis-trupper som sågs i Tiberium Wars är nu ersatta av Nods light infantry som sågs senast i Tiberian Sun. Detta är en bra förändring men man kan undra varför de inte var med redan i Tiberium Wars. Liksom varför skulle Nod ersätta sina bra utrustade trupper med millis klädda i trasor? Vi återser även Titanen och Wolverinen från Tiberian Sun, även om de har en helt ny design vilket suger stenhårt. Varför skulle GDI välja att designa om en enhet till hundra procent bara sådär? Vad finns det för logik i det? Den nya Titanen är dessutom döful. Jag hade gärna sett en officell förlaring angående anledningen till den nya designen av klassiska enheter.

Annars så innehåller expensionen ett Global Conquest-läge som jag inte har hunnit spela genom än men sådant brukar vara roligt. För de som gillar multiplayer så bjuder spelet på sex nya subfaktioner, två för varje lag. Visserligen så hade det varit smartare om man hade fått välja sub-faktion "in game" istället för på menyn. För då kan inte motståndaren veta vilken subfaktion(specialisering) man har valt och det blir lättare att överraska.

På det hela taget så var spelet rätt så underhållande även fast det till viss del var ganska repetivt. Storyn var tämligen intressant även om jag gärna hade sett mer fördjupning. Men det är ändå ett givet köp som jag rekommenderar till alla som är så aroganta att de inte har köpt det.

#blogg


signatur

Säkerställ utvecklingen av Interstellar Marines! Pre-order!

1
Skriv svar