Fyra minuter om Madonnas senaste alster

Fyra minuter om Madonnas senaste alster

Ingen som lyssnat på ungdomsradio eller sett på någon musikkanal under den senaste månaden har väl missat musikvideon/låten 4 Minutes, producerad av Timberland och framförd av Justin Timberlake och Madonna.

Att försöka tolka, analysera eller få någonting vettigt ur en musikvideo kan verka lönlöst och onödigt, men vid de tillfällen då dumburkens utbud är dåligt måste man ju göra något för att bli intellektuellt stimulerad, även om jag hyser en smärre aversion mot tolkningar och analyseringar av kultur (på grund av allt flummande och min avsaknad av inlevelseförmåga, som resulterar i långsökta tolkningar som mina lärare ändå verkar uppskatta).

Första video till slakt var alltså 4 Minutes, för de av er som glömt det efter min långa förklaring.

Vad är det rymdgeometriska fenomen som slukar allt som kommer i dess väg? Är det någon slags voxelblobb? Varför gör inte Madonna eller Justin (eller Timberland för den delen) något för att rädda världen under de fyra minuter som getts dem, i stället för att lönlöst dansande fly från blobben? Vad är poängen med att dansa genom en butik och ett parkeringsgarage?

Just det att fly från en hopplös situation är en vanlig mänsklig reaktion, man ger upp om man inte direkt finner en lösning. Man försöker inte ens hitta en lösning utan handlar irrationellt, eftersom man inte kan fly från vissa saker som i videon symboliseras av blobben.

Justin verkar i videon helt klart vara intresserad av Madonna och vice versa, och detta kulminerar i en oavslutad kysscen. Ögonblicket då de är varandras spegelbilder kan tolkas som att deras kärlek egentligen är en symbol för narcissism och möjligtvis personlighetsklyvning. Man ser alltid sig själv i spegeln, den ljuger aldrig, men man kan ändå lura sig själv. Alltså är Madonna och Justin samma person, eller olika delpersonligheter (på grund av att de ser olika ut och dansar på sina egna sätt). Madonna är den del av personen som alltid är populär, uppskattad och håller sig i bra form. Justin är den unge och osäkra delpersonligheten som alltid vill lita på de äldres bättre omdöme.

I videon dansar Madonna som en 40-årig halvfull nörd på ett bröllop, vilket symboliserar att alla människor är likadana och lika mycket värda. Hennes dansrörelser är enkla och självförödmjukande, vilket visar att hon har mycket självförtroende och vet att vad hon än gör i videon så kommer låten att bli en megahit. Hon poängterar att man inte behöver onödiga finesser som meningsfulla låttexter och musik som inte baseras på oändlig repetition.

/Wolf

#blogg


signatur

Wolf - nu även med bloggsmak. www.pcgamer.se/bloggar/vargyl

1
Skriv svar