Datorer och de problem de för med sig....

Medlem
Datorer och de problem de för med sig....

Köpte ny dator nyligen, eller nya delar till datorn kanske är mer rätt. Vad är det egentligen som räknas som "datorn"? Enligt min fru är det burken som är dator. Allt som sitter i burken räknar hon inte med. Enligt vissa verkar datorn bestå av skärmen, vilket ju iofs faktiskt kan vara fallet om man inte slavar under Bill Gates styggelse och kör Mac, eftersom det är den folk börjar slå på när saker börjar gå fel. Och fel går det. Det är bara en fråga om när och hur mycket. För att ta ett exempel, min gamla dator. Bara dagar efter jag köpt den dök det första problemet upp, härmed kallat problem Frys. Efter att ha spelat i ett par minuter hängde sig datorn fullständigt. Det var bara att trycka på stora resetknappen och börja om från början. Det slutade med att affären jag köpt den ifrån bytte allt utom chassit och ändå var de inte säkra på vad det var som var fel. Spola fram till min nya dator, inköpt för bara någon månad sen. Denna gången hänger sig burken vid uppstart. Antingen är moderkortet mongo eller så är det minnena. Vilket återstår att se. Läste i senaste PCG en önskan om att datorer skulle bli mer användarvänliga och jag kan inte annat än hålla med. Varför ska det vara så svårt att få saker och ting att fungera från dag ett. Varför skall det behövas ett evigt patchande och testande och meckande för att allt skall fungera felfritt, och då oftast bara för ett kort tag. Hade bilar och brödrostar kraschat lika frekvent som datorer hade vi rullat tillverkarna i tjära och fjädrar för länge sen skrev en vis man en gång. Varför är det OK bara för att det är en PC. Idag sitter det ju över 40 datorer i en bil. Varför dör inte de var och varannan dag??? Hade inte BF2 varit så himla kul hade jag flyttat ut i en hydda i skogen med mina Berglin-böcker och en flaska Absint och aldrig ägnat datorer en tanke. Hmmm.....

#blogg


signatur

[size="10"]"the Eight I'd Really Rather You Didn'ts"[/size]
[size="10"]Gamerpappan[/size] * * * * * Tidningsarkivet

1
Skriv svar