Censur/Blod Förlöjligande Av Spel / Film

Medlem
Censur/Blod Förlöjligande Av Spel / Film

Nuförtin blir det allt mer vanligt att länder och samhällen beslutar att censurera allt fler filmer men även spel... extrema exempel är väl Australien och Tyskland.

Det finns flera och än så länge har vi ingen direkt censur i Sverige vad gäller spel och filmer tack och lov men det finns politiker som är för det... nåde dem inte få sina förslag igenom säger jag bara, eftersom det inte finns någon anledning.

Jag snackar nu mest för spelen, då det är löjligt hur mycket folk faktiskt tar för hårt både på våldsamheter och blod i spelen.

Vi kan börja med varför det finns blod i spel?
Är utvecklarna psykopater?

Självklart inte, oftast upplevs våldsamheter roligt i den virtuella världen och det har det gjort sedan stenåldern inom gaming, som i alla KUTA-SKJUTA spel.

Vissa spel passar det inte med blod i då tas det bort, andra passar det i.. det är oftast tillagt som en bonus ta NINJA GAIDEN 2 som exempel... ett ninja spel där du svingar ett svärd 99% av tiden såklart som fan att det blir roligare om du kan sära lite på folket.(Såklart alla tycker olika men majoriteten tycker nog det är roligare).

Ett annat liknande känt spel vore RUNE, ja Rune Vikinga Spelet.

I det andra fallet handlar det mest om Realism plus - minus exempel är Red Orchestra eller Brothers in Arms.. det addar till inlevelsen sen är det upp till utvecklarna hur mycket man vill överdriva det.

Men tänk på barnen?
Och alla våldsamheter det sporrar?
Blir vi inte psykopater eller är vi det för vi njuter av våldsspel?

Kära lilla någon.. först och främst finns det något som kallas för åldersgräns, använd det istället och håll på det hårt i affärerna så är problemet löst, dessutom gillar du inte spelet så skit i det och låt oss som gillar det spela.

Det sporrar inte våldsamheter mer än något annat , det finns säkert ett och annat fall som faktiskt blivit inspirerade av spelet men de lär vara ytters udda fall. Filmer sporrar mer än säkerligen till våld mer än vad spelen gör, så varför inte börja fjant censurera dem ÄNNU mer istället... eller att Jack Thompson typer ger dem lite mer hett om öronen... men nejdå spelen är värst.

Nej och åter nej.. moral tanter eller känsliga typer ge er. Ni behöver inte spela spelet ingen tvingar er, och inte heller publiceras våldet i er vardag så ni får lida av exempelvis blodiga och hemska reklamer så "give it a rest please".

Vi är inte sjuka för att vi njuter av att göra saker som vi aldrig skulle tänka tanken att göra i riktiga livet.. eller exempelvis delta i ett krig. Vi respekterar nog alla de riktiga soldaterna samtidigt som det är ett jäkligt roligt concept i formen SPEL & Underhållning precis som Filmerna.

Leva sig in , i vissa fall handlar det om inlevelse(Krig?,ww2) , i andra fall saker man aldrig skulle tänka tanken att göra(i.e Gta) och i tredje fallet fantasier som aldrig skulle bli verklighet... tex. Stridspilot?.. F1 förare whatever lixom.

Kill Bill? (ingen film serie jag gillade men , har inget hat emot den även om den var överdriven så in i helvete)

Så länge man håller åldersgränsen skall det inte vara något problem. Sedan att barnen lägger vantarna på spelen i nuläget är FÖRÄLDRARNAS ANSVAR, och ingen annan. Är personen lätt psykiskt påverkat eller lider av kanske sjukdomar eller något som skulle kunna få personen att göra sakerna i verkligheten är det upp till föräldrarna att hålla dem borta från spelen.

Lägg för fan inte skulden på skaparna av GTA eller skaparna av POKEMON för att en 5 åring hoppat ut genom ett höghus i tron om att vara PIKATCHU.

Det är både hemskt och sorligt men det är fortfarande inte utvecklarnas fel.

I USA skall det tydligen skyllas en hel del på spelen vad gäller våldsamheter, dem kan ju börja med att göra vapnen olagliga innan dem öppnar käften... vafan förväntar man sig av ungdomar som blir illa behandlade kanske i åratal och är lätt psykiskt sjuka.. har de tillgång till vapen så klart som fan att de använder dem.

Precis därför är det PERFEKT att vi inte har vapen i Sverige lagligt.

Spel, Verklighet, Fantasi & Drömmar

Det är sorgligt att majoriteten tex av befolkningen får lida för en samhälls censur av spelen eller filmerna för att politikerna tycker det är alltför våldsamt.
Inte är det svårare än att avstå från köpet och hålla åldersgränserna.

Skilj på fantasi och verklighet för guds skull. Bara för att jag har kul av att springa runt i red orchestra och skjuta folk betyder ju fanken inte att jag skulle vilja dra ut i krig och lemlesta folk med tungt bestyckade vapen?!!!!

Och min personliga åsikt vad gäller FILM VS SPEL VÅLD så är filmer mycket värre enligt min mening. Jag har inga problem att spela spel där man gör köttfärs av fienderna men jag pallar inte kolla på filmer som SAW eller HOSTEL vilket jag finner äcklande och vidrigt.

Folk svimmar på biograferna... inte så konstigt.

Ännu värre är isf Liveleak , Rotten och Exet browsare som kollar på verkliga händelser i form av lemlestning / avrättningar och sedan njuter av det och tycker det är underhållande?

Det är min åsikt.

Det finns värre saker än att censurera och banna & klanka ner på spel och dess användare samt utvecklare.

#blogg

1
Skriv svar