Review : Star Wars the Force Unleashed

Medlem
Review : Star Wars the Force Unleashed

Lucasarts har på senare år haft idè torka och saknat motivation vilket de själva medgav för inte så länge sedan, men med deras nya titel The Force Unleashed skulle det bli ändring på detta.

System : Xbox 360
Datum : 22 September

Story - Överblick

Serien tar plats mellan episod 3 och 4 och har för avsikt att knyta samman de två episoderna och ge dig en klarare bild av vad som egentligen hänt. Under ett tidigt uppdrag rekryteras du (en helt okänd Jedi) av Darth Vader redan som ung pojke. Du mister alla dina förbindelse med ditt tidigare liv och tränas upp till en fullfjädrad Jedi åt det mörka Imperiet.

Under inledande delen av spelet spenderar du ett fåtal uppdrag åt att göra Imperiets "dirty work" samtidigt som du tränar upp dina förmågor i en uppenbar inlärningskurva. Senare i spelet stramar det åt lite och du tvingas inse att du kanske inte hör hemma här, men kraften hos den mörka sidan är så otroligt stark att du kanske inte klarar att motstå den.

Kontrollerna

Till en början med känns kontrollerna helt okej, men när du efter hand skall börja tampas med svårare fiender i allt mer komplicerade miljöer blir det snart uppenbart att kameran är grymt irriterande. Den snurrar gärna runt och fastnar åtskilliga gånger och ibland ser du varken din spelar karaktär eller vad den gör.

Det hade varit mycket enklare om kameran varit låst bakom spelaren samtidigt som man kunnat snurra runt spelaren med högra spaken precis som i de flesta konsol titlar. Man vänjer sig dock efter ett tag men det största problemet är när man skall hoppa runt på pelare och dylikt där du riskerar att ramla ner i lava och annat mysigt... då vill du ju helst inte ha en kamera som förstör det hela.

Kort sagt är känslan något arkadig och kameran kunde ha gjorts bättre.

Grafik & Design

Grafiken är snygg i The Force Unleashed ingen tvekan om saken och modellerna är väl detaljerade, men vad beträffar level-designen kan jag tyvärr inte säga detsamma. Åtskilliga gånger har jag stötigt på texturer som beter sig underligt eller helt enkelt saknas. Det blir uppenbart efter ett tag att layouten av banorna är katastrofalt utformad då du kan fastna i princip överallt eller trilla över osynliga väggar med mera. Detta blev grymt frustrerande efter ett tag och fick mig att vilja stänga av spelet åtskilliga gånger.

I övrigt ser saker och ting väldigt läckert ut, speciellt växter och omgivning men även spelkaraktärerna är helt okej, men frågan är om det räcket? Det måste ju vara spelbart också.

Banorna upprepas även vilket känns lite tråkigt. Du återvänder till planeter igen och när spelet bara innehåller så få uppdrag som det gör så känns det som en lathet att inte ha flera banor.

Gameplay

Många inklusive mig förväntade sig nog lite av ett nytt Jedi Knight, men icke sa nicke först och främst så är det inget "skill stick" eller "saber stick" i det här spelet inte. Ganska snart blir det uppenbart att det bara handlar om hack `n slash och att dodgea fiender genom att hoppa runt som en galen 7 åring. Det är heller väldigt sällan du stöter på några Jedi's och får den dära extrema känsla av att svärden slås motvarandra i den ultimata duellen.(Drömmer tillbaka till Outcast)

Ett fåtal coola boss attacker lite då och då som leder till avslutande manövrar men utöver det känns det ganska repetitivt. Du har heller ingen direkt kontroll under dessa sekvenser utan tvingas bara trycka på rätt knapp vid rätt tidpunkt.

Under spelets gång får du även så kallade Force Points vilket du kan använda för att uppgradera din karaktär, dessa används sedan för att låsa upp nya combos och attacker. Tyvärr handlar det nästan bara om nya combos som man knappt aldrig använder. Det känns som spelet bjuder på väldigt lite variation när det gäller spel stilen.

En annan stor avsaknad är Multiplayer, de säger att de ville lägga all krut på Single Player men tyvärr måste jag säga att det inte märks, kanske är det dags att låta Raven Software ta över igen?

Fysik & Ljud

Det snackades länge om hur avancerat The Force Unleashed skulle bli rent tekniskt sett, med tanke på att de arbetat med att få DMM, Euphoria och Havok att jobba tillsammans för att skapa vad som skulle kunnat bli det ultimata spelet.

Detta fungerar väldigt mediokert. När man väl kommer in i spelet inser man att i princip inget går att förstöra eller påverka förutom de lösa objekten. Du kan banka upp dörrar men det känns som det enda. När jag springer runt i skogarna på svamp planeten försöker jag hugga ner lite växter och träd men knappt inget går att förstöra och när det väl går sönder ser det inte speciellt snyggt ut.

Man kan ibland undra om det är ett lasersvärd man har i handen eller en ficklampa då man knappast får känslan av att man kan skära i saker och ting.

Ljudet är något som imponerar dock, det var länge sedan jag hörde så bra ljudeffekter i ett Star Wars spel som i The Force Unleashed, alltid något positivt

Slutligen

Spelet lever inte upp till sina förväntningar främst på grund av besvikelsen med fysiken men samtidigt av level-designen och kontrollerna. Är du inte intresserad av Star Wars kan det nog bli svårt att motivera ett köp, men gillar du Star Wars och är ett hardcore fan kan det här nog vara någonting för dig.

Betyg 6/10

Story : 6.5
Grafik: 6.5
Ljud: 7.5
Design: 5.0

#blogg

Medlem
Review : Star Wars the Force Unleashed

Jag hade faktiskt inga som hellst förväntningar för spelet, så jag tycker att det är riktigt bra. Inget jättebra med det, men helt klart bättre än vad jag trodde att det skulle bli.

1
Skriv svar