Killing Floor Review

Medlem
Killing Floor Review

Efter att lirat Killing Floor är det i princip fysiskt omöjligt att inte snegla mot Left 4 Dead. KF har ett liknande koncept som kan jämföras med L4D's survival mod, där det går ut på att du och upp till 5 polare skall överleva så länge som möjligt mot mängder av fiender.

Att notera här är dock att Killing Floor var före Left 4 dead i både gameplay och ide, då spelet tidigare var ett mod, först lanserat till Unreal Tournament 2004 för 4 år sedan. Under 2008 köptes modet och rättigheterna upp av Tripewire Interactive(Red Orchestra), för att sedan återskapa moddet och finputsa det för en kommersiell version.

Spelen är dock ganska annorlunda, och frågan är väl om Killing Floor lyckas?

Menyer

Killing Floor erbjuder mängder av anpassningsmöjligheter, något man ofta saknar i L4D, bland annat kan du ställa in hur mycket saker du vill ha på skärmen(menyer osv), hur mycket fiender som skall komma & mellanrum i vågor, sårhetsgrader samt om du vill ha hjälp att hitta den så kallade tradern.

Har man spelat Red Orchestra & Unreal Tournament känner man igen menyerna och användargränssnittet snabbare än snabbt, detta är dock ingen nackdel. Stilrent med röda borders och svarta bakgrunder beskriver bäst hur menyerna ser ut både in game och i menyn.

Vapen
KF erbjuder 12+ vapen med allt från yxor och dual deagles till flamethrowers och rocket launchers. När du klarar av fiendevågor och dödar fiender tjänar du pengar, pengar som du sedan kan handla för hos "tradern/handlaren" eller ge till en kamrat i nöd. Hon dyker endast upp mellan vågorna, då på olika ställen och du har begränsad tid på dig att hinna dit och köpa något vettigt innan nästa bunt av hungriga experiment kastar sig över dig.

Animationerna från första persons perspektivet är i toppklass , allt känns och ser väldigt naturligt ut, något som är ett stort plus för känslan i spelet. Du kan dessutom kasta vapnen på marken om du skulle vilja byta dem med någon polare eller plocka upp ett upphittat vapen.

Fiender

Det finns 9 stycken olika fiender , dessa är ganska varierande där du har den klassiska zombien men även mer udda varianter så som The Siren som försöker skrika dig till döds.

Animationerna för fienderna är helt okej, men när de skall ta sig över hinder kan det se ganska roligt ut ibland, speciellt då de hoppar i försök om att undvika hindret.

Annars är variationen av fiender mycket bra.

Ljud

Ljuden är riktigt bra , speciellt för pistolerna och hagelbrakarna som direkt känns som kraft fulla. Det märks helt klart att en hel del finpolerande gått åt till att fixa ljuden. Fiender låter helt okej, det är väl svårt att jämföra mot något men man får helt klart en större creepy-feeling än man upplever i Left 4 Dead.

Level Design & Framtida uppdateringar

Något som direkt noterades var hur välgjorda banorna var. Alla banor är riktigt välgjorda och snygga men det märks helt klart att Unreal motorn gör sig som bäst inomhus, där man verkligen upplever en klaustrofobisk känsla utan dess like.

Tripewire har lovat mer banor och vapen så länge spelet lever, något som känns riktigt lovande. Tyvärr kommer spelet bara med 5 banor vilket kan räknas som ett minus. En uppdatering och ett SDK+Level Editor har redan släppts, vilket borde froda x-antal custom maps inom en snar framtid.

Gameplay

Du dödar vågor av fiender, köper/byter vapen , barrikaderar dig och försöker febrilt att överleva alla de hemskheter som spelet kastar mot dig. Känslan är skön , spelaren har tyngd och du glider inte runt. Du är dessutom inte snabb och kan inte bära mer än 1 primär vapen och 1 sekundär vapen + närstrids vapen och handgranater.

Du väljer även perks som ger dig olika fördelar så som snabbare svetsnings-kunskaper eller större skador med shotguns, eller vad sägs som billigare vapen i shoppen? Man får även välja vilken av de 6 spelarkaraktärerna man vill spela som.

Slutsats
Med tanke på att spelet endast kostar runt 150kr och vad du får ut av det så är det helt klart värt vartenda öre. Du får ett riktigt bra spel där du och dina polare kan gå loss på fiender och faktiskt överleva om ni klarar alla vågor, förutsatt att du inte pillat med inställningarna för mycket.

Spelet är snyggt och välgjort, visserligen har det små nackdelar så som endast 5 banor och någon bugg här och där på fiendera men i det stora hela är det ett väldigt bra spel.

Många hoppades säkert på att L4D's survival skulle ge folk en chans att barrikadera sig och faktiskt samarbeta , så vart inte fallet. I Killing Floor är inte tempot lika högt och du kan verkligen samarbeta och det behövs annars överlever ni inte länge kan jag lova.

#blogg

1
Skriv svar