Utvärdering av ett par ärliga frågor...

Medlem
Utvärdering av ett par ärliga frågor...

Ja, för er som av någon anledning inte läst tidigare inlägg här så ställde jag tre väldigt ärliga frågor och jag antar att jag fick ganska ärliga svar tillbaka.
Och liksom toppen på isberget så får de svar jag fick representera hela isberget trots att det med all sanning är en botten på isberget som aldrig får stå i rampljuset och på så sätt är lite purken på toppen.
Den stora del av isberget som inte kan synas brukar ta ut sin hämnd på olyckliga förbipasserande som bara vill titta lite extra nära på det fina isberget.

Nåja, inte för att flyta bort alltför mycket från själva ämnet så ska man då utvärdera de ärliga svar man fick på de ärliga frågorna. Ja, jag går direkt till slutsats att det är ärliga svar såklart.
Om de inte är ärliga så är det ännu en del av ett purket isberg som kommer sänka det stora fartyget när det väl är dags att ta en titt på toppen.

Skulle ni läsa en bok om den hade titeln "Dörren", skriven med stora vänliga bokstäver på framsidan?
Svaret är lite svårt att tyda. Det var åtminstone några som tycker att det låter som en bra idé eller åtminstone kanske bra idé.
Ett par fastnade för formuleringen "stora vänliga bokstäver" och jag får erkänna att jag hämtat denna idé från Douglas Adams verk "Hitchhiker's Guide To The Galaxy".
Nåväl, den ena tyckte att ifall det lyckades med att få den typen av typsnitt som framkallar vänlighet så skulle han/hon åtminstone köpa den, att läsa den skulle bara vara grädde på moset. Lite onyttigt kanske, men en tråkig dag och en stor gnutta självdestruktion så gör man ibland sådant som inte är nyttigt.

Den andre däremot var totalt emot hela idén oavsett ett egendomligt typsnitt.
Lite för pretentiöst och lite för... Faggot... Jag antar att det är ordet "Homoerotiskt" som söks.
Vilket i sig är lite underligt för hur många gånger om dagen tillfredställer man inte en dörrs behov av att öppnas genom att ta i handtaget?
Såvida en dörr har behov (Är dem i så fall av sexuell art?) och om man faktiskt tar sig en titt utanför sin lya, förstås.

Allt som allt så är det något som skulle kunna fungera. Oavsett om det är faggot eller inte.

Har ni redan läst en sådan bok?
Ett entydigt nej, även om vissa paralleller gjordes till Douglas Adams mästerverk.
Jag ser det som något positivt. Det andra positiva är förmodligen att det förmodligen inte finns en annan bok som skrivits om samma sak så att man inte gör något immateriellt misstag och bli litterärt kastrerad eller något annat passande straff för vad man gjort av misstag.
Faktum är att det finns en pjäs av Torbjörn Alström som heter "dörren".
Med med tanke på att den titeln bara är i gemener och att han själv inte ser särskilt våldsam ut så tror jag att jag klarar mig ganska fint om jag fortsätter med mitt projekt.

Vad är det för fel på titeln "Dörren"?
Här får man en massa olika responser.
"Tråkig" är väl för den delen den tråkigaste av dem även om jag förstår varför man kan säga så.
En annan var att det är lite coolare på ett annat språk. Vilket i sig är lite konstigt (Inget illa ment förstås) då betydelsen är den samma. Fast svenskan är inte särskilt cool nu för tiden. Man kanske borde slå på internationellt direkt istället för att hoppas att den ytterst lilla befolkningen som faktiskt läser böcker sinar ut ganska långsamt men bestämt.
Vilket för tankarna till att ockupera en bildlektion i någon skola i närheten och tvinga de stackars barnen att rita sina övertygelser om vad boklådor är.
Jag undrar hur många som faktiskt kommer att rita en bokaffär på sitt lilla papper.
Men det kanske beror på att språket förändras så pass mycket att vi snart inte kan läsa böcker som är äldre än vårt tusende utan att vi måste översätta dem från vårat eget språk till vårat eget språk...

Intetsägande är en annan utgångspunkt.
Det är också konstigt eftersom en dörr omöjligt kan vara intetsägande. Tvärtom så finns det förmodligen ett oändligt antal symboliker man kan utläsa i ordet "Dörren".
En dörr kan ju göra så mycket utan att vi lägger en tanke kring vad den faktiskt kan göra.
Till exempel så kan den öppnas. Det är såklart vad den är gjord för.
Den kan stängas. Också vad den är gjord för.
Den kan hindra någon från att komma in. Återigen något som den också är gjord för.
Den kan hindra någon från att komma ut. Också vad den är gjord för.
Den kan dölja något. Inte vad den är gjord för egentligen.
Den kan öppnas långsamt och knarrande. Inte gjord för det men det fungerar bra i skrämmande filmer.
Den kan öppnas snabbt och högljutt. Absolut inte gjord för det, den tenderar att gå sönder efter ett tag men det fungerar både i skrämmande filmer och mer spännande filmer eller för att betona en känsla.
Så här kan man fortsätta i en evighet om man har tillräckligt mycket fritid och gott om föda.
Så att säga intetsägande är egentligen fel. Det är ju faktiskt en dörr.

Så, nu tror jag att jag är klar.
Känn er fria att fortsätta att svara på de ärliga frågorna eller på något sätt klandra mig för att jag skrev detta eller kanske fråga om vad "boklådor" är för något.

Tack till er som svarade. Det var mig ett nöje.

#blogg


signatur

Gud och soldaten vördar vi, I tider av fruktan står de oss bi.
Men när hotet är borta och fyllda är faten, Glömma vi Gud och förakta Soldaten.

1
Skriv svar