Vad WoW gjorde rätt.

Medlem
Vad WoW gjorde rätt.

De flesta känner väl hur bra det har gått för WoW (World of Warcraft om du mot förmodan inte visste det). Men vad var det då som WoW gör så rätt, utom at det släpptes vid rätt tid. Här tänker jag gå igenom några av de punkter, indelat i ett antal kategorier, Blizzard lyckade följa väldigt bra.

Inlevelse
Förmågan att få det att kännas som en riktig värld och att du är där. Inlevelse är ett av blizzard starkaste kort i WoW och kanske även det viktigaste.

Laddningstider
Som många känner till så är WoW nästan helt befriat från laddningstider. Du kan, om du vill, spela en hel dag utan att se mer än en laddningsskärm (den du ser när du loggar in). Det här är något som WoW?s största konkurrent när spelet släpptes, Everquest ll, misslyckades med. Men vad är det då som är så viktigt med få laddningstider? Svaret på den frågan är att varje gång du ser en laddningsskärm, så påminns du om att du är vid en dator och nu måste den datorn ?tänka?. Det samma gäller förövrigt även när du måste spara i ett spel, det drar dig fantasivärlden och ber dig att använda datorns hårdisk. I det här är även anledningen till varför du måste se din gubbe flygga på den där griffon-taxin. Hade du istället blivit teleporterad dit du vill, så hade du förlorat mycket av känslan av en vidsträckt värld.

Ekologi
Den kanske kan låta tråkigt med ekologi, men det är det inte, inte den här ekologin i alla fall. Den här punkten handlar om; murlocs hyddor, kobolters gruvor, silitids organiska byggnade och vaför all dem här inte existerar på samma ställe.
Ni all som någon gång spelat WoW vet att ser ni en liten hydda på stolpar nere på stranden, så kommer du snart vara överfallen av små gurglande fiskmänniskoliknande saker kallade murlocs. Det här är en av de viktigaste saker som WoW, tyvärr, fortfarande är ganska ensam om att utföra bra. En logiskt uppbyggd värld som den här, där olika varelser dras till olika resurser, får världen att kännas mer trovärdig vilket i sin tur ökar inlevelsen.
WoW?s enhetliga spelar även den in i att världen känns logisk.

Du måste läsa din quest description
Det här är något som många tycker är jobbigt men det betyder inte att det är något dåligt. Hit hör även avsaknaden av en pil som pekar på ditt mål och den i början blanka kartan. Att inte alltid få allt serverat på ett silverfat gör att du måste tänka skälv. Det gör att det egentligen ganska tråkiga questet döda tolv björnar blir till ett äventyr. Du måste nämligen först ta reda var man kan hitta björnarna, sedan så måste du hitta en bra väg till björnarna och tillsist måste du slåss mot dem. Tillskillnad från att bara behöva öppna din allvetande karta, gå dit och döda dem. Att behöva tänka såhär får dig att känna dig närmare din karaktär och därför ökar inlevelsen. Det här något pågrund av spelarnas lathet många senare MMO tar bort. Sluta med det! Spelarna kanske klagar men samtidigt får dem en bättre upplevelse.

Ekonomi
Den här titeln säger sig själv så jag går direkt vidare till punkterna.

Money Sinks
Varför ska det kosta mig så mycket att laga min rustning? Varför ska flygturerna mellan städerna kosta?

Det här är bar några av de frågor jag hört ställas många gånger. Svaret är att någonstans måste alla pengar från monstrerna försvinna igen, annars blir det inflation. Men det får inte bli för mycket, eftersom då blir folk irriterade på att dem aldrig har råd. Blizzard har lyckat balansera det här väldigt bra, även om gold-sellers har förstört en del så är det fortfarande helt okej balanserat.
Pågrund av klagande spelare så har många nya spel för få Money Sinks, vilket gör att pengarna bara blir ett nummer utan värde eftersom man ändå alltid har tillräkligt för att köpa allt man vill.

Nej! Mina bags är fulla igen!
Titeln på den här punkten är något många tänkt eller sagt någon gång när dem spelat WoW. Ett ständigt begränsat utrymme leder till att folk måste göra val. Val är bra i spel. Dessutom så gör det att inte lika många saker hamnar på AH vilket är bra. Eftersom det driver upp priserna så att spelare måste göra fler val. En sak som jag tycker fler borde ta efter är att man måste köpa sina bags, det skapar ännu fler val, som sagt. Val är bra i spel.
Men samtidigt så klagar folk på att deras bags blir fulla. Det här har gjort (igen) att många nya MMO ger spelarna för mycket utrymme. Det nya utrymmet har ofta gjort AH värdelöst och spelarnas val mindre.

Man måste hushålla med naturens resurser
Eller det måste man inte egentligen i WoW men, dem är ändå tillräkligt begränsad för att ovanliga resurser ska ta slut fort. Det här gör att man måst lägga ner tid på att komma först till dem ovanligare resurserna. Det simulerar den verkliga världen och gör priserna på AH mer dynamiska. Utbud och Efterfrågan, som ni säkert hört er SO-lärare prata om när ni gick i högstadiet.

Övrigt
Till sist är den några blandade punkter som inte riktigt passad in i dem andra kategorierna.

Få datorer klarar inte att driva WoW
WoW ?s låga lägsta grafikinställningar gör att nästan alla datorer klarar att driva spelet. Dessutom är det ett av dem få spel som går att spela om du har en Mac.

UI (user interface)
Den gör sitt jobb varken mer eller mindre vilket är precis som det ska. Dessutom kan man modda den.

Du kan ha kul utan vänner
Som många säger så är WoW i mångt och mycket som ett singelplayer spel. De flesta quest går att klara ensam. Det gör att fler kan spela spelet och att man inte måste lägga ner lika mycket tid som på ett MMO i stil med Everquest eller EVE.

Jag hoppas att vi i framtiden ser mer MMO som lyckas träffa de här punktern så bra som WoW, men det lär bli svårt.

#blogg

1
Skriv svar