Medlem
11x10^6

Så många aktiva betalande subscribers fick #Blizzard idag till sitt #World of Warcraft. Helt sjukt tycker jag, som minns när de stolt skrev att man hade nått runt 250000 spelare den första dagen #World of Warcraft släpptes. Men borde inte något annat spel kunna ta över platsen som det dominanta MMORPG:et nu när WoW alldeles strax blir 4 år gammalt? För tillfället verkar det inte så. Nu i år kom de 2 största utmanarna till MMORPG tronen, WAR och AoC. Båda spelen är bra, och WAR är riktigt bra, men det är inte i närheten av MMORPG 2.0 utan är mer som slipade versioner av WoW som är mer nischade till en viss sort spelare t ex den som gillar storskalig PvP eller maxad grafik.

Men måste verkligen ett spel vara MMORPG 2.0 för att kunna utmana WoW?
Jag vet inte. Men problemet som jag märkt hos nästan alla jag känner som börjat spela WoW och AoC är att när de börjar närma sig mittendelen av spelen, så känns det så likt WoW och som att de bara levelar en ny karaktär på WoW och då tappar man lusten. Detta är lite synd då spel som tex WAR antagligen inte blommar ut till den riktigt coola PvP upplevelsen det har potensial att vara förrän man nått max level och fått ett riktigt bra gille.

De enda som kan konkurrera bort WoW från MMORPG-tronen markanden är nog Blizzard själva, som har konfirmerat att de jobbar på ett nytt MMORPG med en helt ny licens. Blizzard är ju kända för att ta ett redan vinnande koncept och göra lite "SMALL AWESOME TWEAKS" och hålla allt väldigt simpelt. Men nu när det redan har WoW och oändligt med pengar hoppas jag att det vågar satsa på att göra något riktigt revolutionerande. Och eftersom det är en helt ny licens behöver de inte heller oroa sig för konservativa gamers som blir arga över var det gör med deras gamla älskvärda licens.

Gief MMORPG 2.0

#blogg


signatur

"Thoughts in chaos."

1
Skriv svar