Warhammer Online - mina reflektioner

Warhammer Online - mina reflektioner

Här kommer det, inlägget som ni alla har väntat på... Eller? Ärligt talat hoppas jag att ni har hunnit testat WAR redan. Om inte, tja, då kan ni ju läsa mina små reflektioner över spelet här.

Som den WoW-addict jag är sedan många år tillbaka så är det svårt att inte jämföra WAR med just WoW. Och egentligen är det väl inget som säger att jag inte får göra det heller?
Generellt tycker jag att WAR är bättre. Det känns som de har tagit de bra, smarta grejorna från WoW och dessutom alla de saker som WoW saknade, som man behövde vansinnigt många addons för, har de byggt in i spelet. Till exempel så är ditt UI helt och hållet modifierbart. Bara att flytta runt på prylarna som du vill ha dem, förstora och förminska rutor i all oändlighet. Och en speciell rygga för questitems. Hur ofta har man inte full inventory i WoW och hälften av innehållet verkar vara questprylar?
Sen saknar jag givetvis vissa bitar från WoW också. Till exempel att kunna shift-klicka på ett namn i chaten och få reda på vem det är. Nu måste jag använda "/who". Men hur länge gjorde vi inte det i WoW egentligen?

Något nytt/stort/annorlunda/kalla-det-vad-du-vill med WAR är "Public Quests". Det har väl ingen kunnat missa? Dessa är grymma. Du behöver inte ens joina en grupp. Bara kasta dig in i striden och slåss, alternativt heala, om det är det som är din grej. Ju större del av questet du är med i, och desto aktivare du är, desto bättre poäng får du i slutet när det ska göras upp om rewards. Precis som i WoW finns här ett rollsystem, som plusas ihop med dina poäng från striden. Så du kan inte lita enbart till tärningarna. Vill du ha något så får du också jobba för det.

[Min Harmonica, rasen chaos healerklass Zealot]

PvP sett är WAR stort. För att inte säga enormt. Och det är just därför jag har övergett mitt kära WoW för ett tag, för där var väl aldrig PvP:n det största. Det är det i WAR. Istället för Battle Grounds så har vi här Scenarion. De fungerar i princip på samma sätt. Men du får XP. Ju bättre det går för dig, desto mer XP. Och så stiger du i PvP rank och kan köpa nya items.
Scenariorna består av olika tiers. Till exempel Tier 1 som är upp till rank (WoW's levels) 11, T2 är rank 12-21, osv. Det speciella med dessa tiers är att varje tier består av några olika banor, som inte finns i nästa tier. Och så jämnas spelarna ut. Går du in i T1 som rank 1, blir du automatiskt uppboostad till rank 8, men fortfarande bara med dina två spells som är de enda du kan. Men på så här sätt blir det lite jämnare, lite schysstare, och du slipper bli nedspammad med diverse elakheter om att du är en noob som förstör för teamet och att du ska afk:a ut och levla upp. Här går upp i rank av att enbart köra scenarion om du så vill.

Ett till plus med WAR: Du kan joina ett scenario från vilken plats som helst i världen. Inga battle masters alltså. Och när du är klar kommer du automatiskt tillbaka till den plats som du var på när du hoppade in. Detta ger en helt annan möjlighet till questande och farmande än i WoW, där du precis kom fram till ett ställe i lagom nivå när din BG "poppade".

[Min dark elf, en Disciple of Khaine vid namn Ailie]

När det kommer till klasser så kan du inte vara samma klass som Order och Destruction. Varje faction har sina egna raser, och raserna har sina egna klasser. Medan vissa klasser enbart kan spelas som manlig karaktär, är andra bara tillgängliga som kvinnlig. Det här känns roligt och spännande. Lite som i början av WoW när man som Alliance inte visste ett dugg om shamaner, för det fanns ju inga sådana på sin egen sida. Lite mysitk och mycket nyfikenhet över det hela.
Trots detta, eller kanske på grund av detta, känns det hela väldigt balanserat när man kommer in i ett scenario. Klasser, spells, skada och heals är rättvist fördelat mellan Order och Destruction.

Nu verkar det som att jag hyllar WAR och sågar WoW totalt. Så är inte verkligheten. Men det märks att WAR är lite nyare, och att de har tittat på och lärt mycket av WoW. Och trots att WAR verkar bli hur grymt som helst, så är ändå WoW min första riktigt stora spelkärlek, och den samhörighet och gemenskap som man känner i WoW är svår att hitta någon annanstans.

[Du kan färga din rustning i WAR, något som tilltalar en fashionista som mig Och säkert många andra!]

#blogg

1
Skriv svar