Topp 5: Topp 5

Topp 5: Topp 5

Idag är det Fredag. Det har inte jag bestämt, men möjligtvis någon annan. Kanske han Johannes Döparen eller Jesus eller Erik den Läspe och Halte. Men skitsamma för nu börjar blogginlägget.

Först kom något som jag inte minns längre, sen kom Twitter och sen kom det som alla talar om! Det Senaste Inom Internet! Trendernas Trend!

Jag talar om Topp 5.

Här på superplay.se, denna bloggosfärens frontlinje, har Topp 5-inläggen spridit sig som en löpeld under senaste veckorna, och Bloggosaurus Rex gjorde därför det enda riktiga: skickade ut sin bästa - eller i alla fall enda - reporter för att ta tempen på fenomenet!

Hur då, you ask. Med en topp 5-lista, givetvis. Över olika topp 5-listor, förstås.

Topp 5: Topp 5

1, Topp 5 spelrelaterade minnen

Jonas Högberg, Topp 5-trendens anfader och store visionär, stakade ut vägen för Internets framtid med detta premiärinlägg. Till allmänhetens stora förtjusning presenterade han här fem spelrelaterade minnen, det ena mer hjärtknipande än det andra. Som väntat handlade många av hans minnen om Nintendos olika otroligt töntiga karaktärer (till exempel är de mycket töntigare än Segas karaktär som är cool för att han är blå och kan springa snabbt och har röda skor fast att han är en igelkott!!!) men detta var okej, för de andra minnena handlade om väldigt bra saker (till exempel om att lägga på luren när någon ringer.)

2, Topp 5 spel som var bra då men inte längre

Jonas Högberg, denna Topp 5-trendens gigant, följde upp sin vandring längs de ljuva minnenas allé med en mer strävsam klättring uppför de mindre ljuva minnenas jobbiga jävla berg. Med säker hand ledde han oss genom åratal av väldigt konstiga spelköp - och allting eskalerade i en känslostormande uppgörelse med de två månader som han spenderade ombord Titanic för att kunna stoppa första och andra världskriget. Tycker ändå att det var fint gjort.

3, Top(p) 5 - Lebron

Här kastade sig Michael Gill in i leken som en "Wild horse" (OBS: Betyder vild häst) och använde sig av en teknik som helt kastade om reglerna för vad man får göra med Topp 5-inlägg. Han använde sig av Video Från Amerika, och den gamla Topp 5-veteranen Jonas Högberg visade mycket stort missnöje med denna oregerliga respektlöshet mot genrens stöttepelare. Videon handlade om en man som var bra på Sporten Där Man Kastar En Boll (OBS: Ej att förväxla med Sporten Där Man Sparkar På En Boll, Sporten Där Man Slår På En Boll och Den Andra Sporten Där Man Kastar Med En Boll). En fräck nykomling.

4, Topp 5 - regnscener

Jonas Högberg, denna Topp 5-trendens megalomaniskt vansinnga envåldshärskare, satt nu så säkert på Topp 5-tronen att han trodde sig kunna ta genvägar. Men något kändes underligt med hans lista över olika regnscener i spel, och en uppmärksam läsare kunde snart konstatera att listans tredjeplats och femteplats var identiska. Skandalen var ett faktum. Och härvan växer. Bloggosaurus Rex kan härmed avslöja att alla listans platser är identiska!!! Kommer Jonas Högberg kunna återfå sina läsares förtroende efter det här sveket? Svaret kommer vi förhoppningsvis få nästa Tisdag.

5, Topp 5 - Actionäventyr

Mats Nylund visade att det krävs två för att dansa tango. Eller det gjorde han förstås verkligen inte, men han gjorde i alla fall en lista över actionäventyr - vilket delade in läsarna i tre läger. Ett av dem tyckte saker om läskautomater och Killzone 2, ett annat läger bestod en vild Jonas Högberg som med näbbar och klor försökte försvara sin nisch inom bloggosfären, och ett tredje läger bestod av en uppmärksam läsare som bestört kunde konstatera att listans tredjeplats och femteplats var identiska. Mats hade uppenbarligen mycket att lära, men är helt klart en intressant rookie i bloggosfären.

#blogg

Topp 5: Topp 5

Sicket fredagsmys du bjuckar på, Johan! Men nog är jag lite besviken att denna formidabla topp 5-lista dyker upp nu och inte på topp 5-tisdag. Oh well, eftersom 60 % av listan består av mig så får det väl vara ok - för den här gången!

PS: Och jag har en kanonbra topp 5 på G till nästa tisdag!


signatur

Kittens are for real!

Inaktiv

Fin lista, men fel vinnare. VFA (Video från Amerika) är ju knappt ens uppfunnet i Jonas Högbergs bok!

Och förresten, man börjar alltid med femman. För spänningen!


signatur

Jonas: Jag är besviken på att du är besviken! Och den får fan vara bra i så fall!

Gill: Det är ju mycket mer spännande att se vem som kommer sop-sist!

1
Skriv svar