Too Human för mänskligt?

Medlem
Too Human för mänskligt?

Ironi. Är det humor?

Har suttit och spelat demot på Too Human i flera dagar nu. Det verkar vara ett spel som inte riktigt vet hur det ska hantera sig självt. Dels är hela intrigen helt uppåt väggarna. Nordisk mytologi + cyberpunkframtid = sant. Vem kom på den farsen? Dels verkar alla karaktärer vara tagna ur ett random Buffy-avsnitt med sina konstanta halv- och hel-ironiska dialoger. Tom träbocken Balder (som man måste spela som, ett värre öde är svårt att tänka sig) verkar inte vara medveten om den större bilden.

Det knasigaste är dock de märkliga fejkdokumentärerna Silicon Knights gjort för att promota spelet. "I sällskap med den norska film-kommitéen" som Silicon Knights själva säger. I dokumentären hittar forskare spår av en forntida, högt stående civilisation från flera tio tusen år tillbaka i tiden. Vi snackar cyborger, maskiner och sån skit. För tio tusen år sedan. Något alla forskare i dokumentären är uppspelta som små barn över.

Ett ganska kul skämt och ett smart sätt att marknadsföra spelet. Om det inte vore för att filmen, precis som spelet, inte vet vad den vill. Är det här ironi? Eller allvar? Eller både och?

Och sådant har jag alltid haft svårt för. När folk vill helgardera sig. Spela säkert.

Något som många andra verkar ha gått igång på också. På många forum har det startats ganska omotiverade hatkampanjer mot Too Human och det innan spelet ens har kommit ut. Nyligen gick spelets producent, Denis Dyack, ut på Neogaf och försökte starta ett vad med alla flamers. Spelar man Too Human och gillar det ska man gå med på att tagga sig själv med citatet "Owned by Too Human". Om tillräckligt många inte gillar det går Dyack med på att tagga sig själv med frasen "Owned by the Gaf".

Ett tilltag som bara sporrade forum-användarna än mer. Och Youtube-videon nedan är väl kanske det mest talande exemplet vad folk tycks tycka om Too Human.

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/muQ9PoyYGdk&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/muQ9PoyYGdk&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
Ironi? Nä, bara humor. Ganska dålig sådan. Men ganska rolig också.

#blogg

Medlem
Too Human för mänskligt?

Men... Men... Nordisk mytologi är awesome i alla dess former? Eller?

You still have much to learn, young padawan.


signatur

Kittens are for real!

Inaktiv

Jag tror inte att Silicon Knights vet vad ironi är för något. Precis allt i Too Human är på dödligt allvar för Dyack. Tro aldrig något annat. Tro inte heller att han någonsin skulle kunna inse att hans spel är något annat än något alldeles unikt och ett stort steg framåt för spel som konstform.

Säger du det?

Då vet jag inte om jag ska vara glad eller ledsen längre.


signatur

Kittens are for real!

Inaktiv

Jag gav upp på det här spelet vid tredje eller fjärde omskrivningen ungefär. Det var bara fem år sen eller så. Jag älskade Eternal Darkness för många saker, men i slutändan lyckades Silicon Knights inte knyta ihop det. Slutet (ja, alla tre) är en av de största epic fails jag nånsin sett. Och ingenting som de gjort eller sagt sedan dess har övertygat mig om att de lärt sig av sina misstag. De är inte den sortens utvecklare.

1
Skriv svar