Trögt är det

Medlem
Trögt är det

Ugh! Final Fantasy 7 - inte fullt så fantastiskt som jag till en början utmålat det som.

Igår var det ganska jobbigt. Jag hade kommit igenom bergspasset där Sephiroth spetsat nån sorts drakorm på ett träd och ut på en ny sträcka land. Woohoo, tänkte jag och började utforska. Hittade ett skumt berg där man kunde spela ett larvigt minispel och leka strateg: dvs, sätta ut trupper att försvara en condor och dess ägg från skurkaktiga Shinra-soldater. Bara konstigt. Fortsättningsvis hittade jag en liten hamnstad där jag räddade en liten flicka från ett sjöodjur - för att sedan ge konstgjord andning åt sagda flicka i ett extremt taffligt minispel. Sådana har det varit många av.

Jag förstår att Square ville fylla ut sitt spel med småspel, mervärde och variation, men det hade varit så mycket bättre om man istället fokuserat på att korta ner alla små väntetider till ett minimum. För att vara ett Playstation-spel har Final Fantasy 7 ovanligt korta laddningstider. Men det känns jobbigt att behöva vänta två sekunder på att få upp menyn - det är ju bara en meny! Det borde gå på en halv, som i Final Fantasy VI.

Striderna är en annan sak - de är tråkiga. Känns oerhört korkat att behöva flytta runt materia på mina gubbar, varför kan de inte lära sig magierna, som i - ja, ni gissade det, Final Fantasy VI. Dessutom är limit break-systemet oerhört godtyckligt, vill man avfyra en grym limit break måste man ju ta skit från fienderna.

Och vad hände med den där lilla flickan? Till en början hade jag ingen aning, hennes far sa att hon var tvungen att vila sig så jag drog ut på världskartan igen och letade efter mer tillhåll. Jag hittade en grotta över en liten ström men kunde inte ta mig över vattnet. Gick och raggade upp en cocobo och trodde jag kunde trippa över ett grunt parti med honom men icke så. Sedan gick jag runt, runt, runt och letade, letade, letade. Gick tillbaka till hamnstaden, men flickan var fortfarande svag. Pratade med alla bybor, en erbjöd mig att sova i hennes hus. Då får man valet att ta det lite senare eller göra det direkt. Pilen pekade på "ta det lite senare". Jag hade full hälsa. Jag tog det lite senare. Och gick ut på världskartan och letade, letade, letade igen.

Ett tips - får ni chansen att sova i ett Final Fantasy-spel, ska ni ta den.

#blogg

Trögt är det

J-RPG är tröga och jobbiga allihop. No exceptions. Om du nämner FFVI som ett möjligt undantag vet jag att du ljuger. Och visst hade det varit bra om företagen som gör spelen nån gång får vett att göra sina spel mindre dryga och ologiska. Men när man spelar ett gammalt spel som FFVII som är skräp när det gäller så många tekniska detaljer, och inte har en tonårings nostalgiska vanföreställningar ständigt i bahuvudet (som en annan), så får man helt enkelt ha tålamod och dras med skiten. Ge inte upp hoppet, min gode Jonas Högberg!
Men striderna och materian ÄR ju bra! Eller...?
Pröva sätta "Disc speed" på "Fast" i PS2-menyn så kanske menyerna skärper sig lite också.


signatur

In my youth I was bitten by a girl with a rabid tooth

Inaktiv

om hon ska vila upp sig så kanske det inte är så ologiskt att det sker efter en natts sömn? i en tants hus kanske?

Shaker: Ja, JRPGs är tröga överlag men nog är FF VI smidigare än FF VII allt. Jag har tålamod. Jag vill trots allt spela vidare.

Materian ja, kom äntligen till ett ställe där man kunde läsa på om den och det verkar ju onekligen som att den har ett betydligt större verkningsområde än vad jag först trodde. Får återkomma.

Lyxan: Jo, ja, självklart. Fast grejen är ju att jag var och sov på ett annat ställe och det funkade inte. Det var tvunget att vara just där. Sånt är retligt.


signatur

Kittens are for real!

Inaktiv

Ja såna inslag är ju alltför vanliga i såna här spel. men jag tycker det är lite småscharmigt på samma gång!

Sen är det verkligen svårt att prata objektivt om ett sånt här spel för många (ink. mig) eftersom varenda liten grej är proppfylld med nostalgi. man drar liksom en suck å får ett litet leende på läpparna till och med när man tänker på Pricillas mun-mot-mun metod-sekvens.

1
Skriv svar