FF < DQ (faktiskt)

Medlem
FF < DQ (faktiskt)

Efter lite allmänna klagomål från min omgivning bestämde jag mig för att plocka upp Final Fantasy VII igen och börna igenom det. Det kan ju inte ha varit mer än hälften av spelet kvar, tänkte jag. Vilken smäll i fejjat jag fick när jag insåg att det var - hela! Minneskortet ballade nämligen ur och raderade filerna!

Stor, fet DOH på det!

Och det var ju knappast så kul att jag skulle vilja spela om det från början igen, inte en chans. Kommer det ut med uppiffad grafik på DS eller PS3 försöker jag säkert en gång till, för handlingen var det inget fel på. Bara det andra.

Så istället beslöt jag mig för att prova mig på värste konkurrenten: Dragon Quest!

Jag har haft Dragon Quest VIII hemma i säkert ett år. Det har alltid fallit bort eftersom jag alltid haft andra spel som verkat betydligt roligare - och som man inte behöver investera minst 50 timmar i för att känna sig klar med. Men nu när min 360 är på semester i Tyskland och Wii:n fortsätter att tråka ut mig fanns det liksom inga undanflykter kvar. PS2:an sviker ju aldrig!

Nå, jag har inte spelat något Dragon Quest-spel alls men av Jimmy Håkanssons eminenta recension av den reduxade fyran i oktober-numret av SP fick jag vissa förhoppningar. Som att berättandet och karaktärerna skulle vara lite mer intressanta än genomsnittet.

Well, det vore ju fel att påstå att karaktärerna är intressanta... Hjälten (jag) håller käften i vått och torrt, har arbetat som palatsvakt och är till och med tommare än Gordon Freeman. Jessica är en adelsdam som buttert trotsar mammas order och ger sig ut för att hämnas sin brors död. Angelo är en sorts sol och vårare i tempelriddar-kostym med en jobbig uppväxt i bagaget. Yangus är en tjuv som står i tacksamhetsskuld till mig (hjälten) och pratar så här: "cor blimey, what's that up your tickie?"

Gänget och jag.

Dessutom är spelet uppbyggt på riktigt generiska rollspelsstrider och kräver en del levlande både här och där. Instafail låter det i mitt huvud när jag läser vad jag just skrivit.

Men vad tusan. Jag gillar det här. Framförallt gillar jag berättandet. Regin. Och - här kommer det - de osannolikt klichétyngda karaktärernas bakgrundshistorier.

Jag gillar att man inte får inledningen förklarad för sig förrän femton timmar in i spelet. Jag gillar hur smart världen är uppbyggd och hur smart man slussas vidare från station till station. Jag gillar humorn. Jag älskar röstskådespelarna.

Varför gör man inte mer rollspel så här?

#blogg

Inaktiv
FF < DQ (faktiskt)

Nu är det ju kortslutning i hjärnan på dig herr Högberg!


signatur

Om kärleken till tvspel och allt som hör till: http://xboxflickan.se

Inaktiv

Mother > allt

Men eeh, jag kan inte göra en sådan jämförelse egentligen. Har inte spelat något DQ, och alldeles för lite FF.

Men de är grymma.


signatur

Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig, men det gör jag; tror jag

Jag vet inte vad jag ska säga, då det finns spel som Ar Tonelico och Persona 3 så sätter du dig med DQVIII.

Du tycker om punishment Jonas? För det är vad DQVIII är. I stor utsträckning, men visst, det är fortfarande helt ok och röstskådisarna gör ungefär 50% av spelet.

Glöm inte bort att leta recept till alchemist pot!!


signatur

otoboku.se - english is fun
deculture.se - Den enda webtidningen om anime, manga, tv-spel och visual novels på svenska

Ah, massivt hat. Nu känner jag mig speciell och fin.


signatur

Kittens are for real!

Inaktiv

Skaffa dig en Virtual Boy och säg att det är den bästa konsolen någonsin också, när du ändå håller på.


signatur

Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig, men det gör jag; tror jag

Jag hade ju en Virtual Boy-tävling för ett halvår sedan...

Men vad fasen, jag tycker ju faktiskt att Dragon Quest VIII är bra.


signatur

Kittens are for real!

Inaktiv

Men det var ju en tävling där du försökte bli av med saker till VB. Inte vidare smickrande.


signatur

Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig, men det gör jag; tror jag

Inget hat. Sätt dig med några bra titlar istället

Gillar röstskådisarna och så i DQVIII, det är storyn och levlandet som inte riktigt faller mig på tungan.


signatur

otoboku.se - english is fun
deculture.se - Den enda webtidningen om anime, manga, tv-spel och visual novels på svenska

Äsch, tomato, tomato.


signatur

Kittens are for real!

äter inte tomater heller om jag inte absolut är tvungen

Kul att du gillar det. Ett steg i rätt riktning, bort från allt vad Mass Effect och liknande heter


signatur

otoboku.se - english is fun
deculture.se - Den enda webtidningen om anime, manga, tv-spel och visual novels på svenska

Ja, kanske det. Men om du minns så hatar jag just Mass Effect. Ett riktigt skitspel.

Men Kotor är grymt.


signatur

Kittens are for real!

Inaktiv

Ouff! DQ VIII Har jag stora problem med. Men IV-reduxen till DS är grym. Och DQVII är, om än lite väl överväldigande stort, ett av de häftigaste spelen i serien med sin Chrono Trigger-iga Åka Tillbaka I Tiden-story.

Medlem

Skärp dig! Mass Effect är det bästa rollspelet sedan Deus Ex!

Jonas och Mats: Blandade ihop er båda Ber om ursäkt för det.

Hur som helst så är Persona 3 något jag rekomenderar att du tar dig en titt på. Efter att du klarat av DQVIII givetvis för annars lär du glömma bort varför du ens började spela DQVIII


signatur

otoboku.se - english is fun
deculture.se - Den enda webtidningen om anime, manga, tv-spel och visual novels på svenska

1
Skriv svar