Little King's Story växer upp och dör

Medlem
Little King's Story växer upp och dör

Aprilnumret av Super Play har skeppats till tryckeriet. I det numret finns en recension av mästerliga mig på det fantastiskt gulliga actionstrategirollspelet Little King's Story.

Kom igen allihopa så charmar vi dem sönder och samman!

Det är ett lättsamt men otroligt charmigt spel om en liten, liten kung som planerar att ta över världen. Det gör han genom att personligen leda trupper genom ulliga och bolliga skogar och banka skiten ur allehanda sagoboksmonster.

En liten sak som jag glömde att ta med i recensionen är hur spelet hanterar döden. Varje soldat, bonde och jägare - till och med kungen själv - har några små cirklar ovanför sina huvuden som representerar deras hälsa. Tar de skada förlorar de en och så vidare. Vad som är så egensinnigt med det här spelet är att varje individ åldras ju mer skada de tar. När de bara har en enda liten plutt kvar hankar de sig fram med käpp, långt skägg och krum rygg. Det här kan man givetvis tolka in hur mycket som helst i, men jag nöjer mig med att säga att det är det stiligaste sättet att utan pekpinnar påpeka för spelaren vilka trupper som strax kommer bita i gräset jag någonsin sett.

Kungen är inget undantag för åldrandet. Här är han dock fortfarande ung och fräsch.

Lyckas man ta sig tillbaka till staden och gå och lägga sig kommer alla "åldrade" människor vara unga igen när man vaknar. Ungdomens källa är en varm säng.

Det bästa av allt är den vackra och sorgliga game over-skärmen där kungen ligger på lit de parade och alla hans närmaste vänner och bekanta står runt omkring honom i svarta kläder. "Game over" förresten? Står det verkligen så?

Nej, det gör det inte.

Det står "Life over".

#blogg

1
Skriv svar