Topp 5 - Fallout 3 expansioner

Medlem
Topp 5 - Fallout 3 expansioner

Jonas, Jonas, Jonas, säger de. Varför bloggar du nästan bara på tisdagar numera? Har du glömt ditt kall? Har du försakat allt du tror på? Har du gett upp mänskligheten? Har du börjat pissa på kulturen? Slår du in öppna dörrar? Skriker du okvädesord åt främlingar på gatan? Är du kidnappad av Säpo? Måste du rädda marsianerna från venuiterna? Tappas du på blod av greve Dracula i hans slott?

Long story short: Jonas är lat.

Och gillar att prata om sig själv i tredje person.

Men jag utlovar bättring på samtliga punkter. Den förrädiska sommaren närmar sig sitt slut och jag lovar, än en gång, att börja blogga minst en gång om dagen. Jag har många idéer, några kanske inte helt rumsrena, men ändå. Jag tvättar dem. För er skull. Och skriver om dem här.

Inte imorgon dock. Och inte dagen därpå heller. Jag tänkte försöka hinna med en sista liten minisemester och besöka mamsen i Motala, bada i Nordens största insjöbad, spela minigolf och stå och spänna mig på stranden. All that jazz. Men på fredag kör vi igång. Hipp hurra för det.

Tills dess tar vi tempen på Fallout 3 och dess expansioner. Till skillnad från Tommy listar jag inte expansionerna i den ordning ni bör köpa dem, utan helt enkelt från sämst till bäst.

Topp 5 - Fallout 3 expansioner

5. Operation Anchorage

Det är huggsexa mellan den här och den likaledes menlösa Mothership Zeta. Men Operation Anchorage förlorar på att allt som händer i expansionen utspelar sig i en simulator. Jag spelar alltså ett spel - som spelar ett spel? Inte nog med att inlevelsen kastar sig utför Mount Everest redan från början i och med ett så meningslöst tilltag - hela expansionen består av strider, och inget annat. Det finns alltså ingen story, i stort sett inga roliga platser att upptäcka och inga människor att interagera med, förutom några dumdryga officerare.

Betyg: 4 av 10.

4. Mothership Zeta

Premissen är ju klockren: The Wastelands stora hjälte - kidnappad av utomjordingar! Bethesda gillar att leka med klichéer när de bygger sina världar och sina historier, men här får de tyvärr inte till det. Potentialen i krocken mellan olika världar är ju dunderstor men utomjordingarna är inte här för att lära sig saker om andra kulturer, de är tokonda och vill bara experimentera med människorna de norpat. Så man slår tillbaka och skjuter och skjuter och skjuter dem hela vägen tillbaka till Pluto. Ett litet plus skall dock utdelas för att man får träffa människor från andra tidsåldrar som frysts ner på skeppet, det är en kul idé. Som självklart inte vidareutvecklas. Man kunde ju till exempel fått hjälpa dem att anpassa sig till de nya tiderna på något sätt. Men det är klart, då hade ju Bethesda tvingats jobba för pengarna.

Betyg: 5 av 10.

3. Broken Steel

Jag håller med Tommy, det här är definitivt den första expansionen man bör skaffa, enkom för att den höjer ens level cap till trettio istället för mesiga tjugo. Men när det gäller det övriga innehållet så är det inte så mycket att hurra för. Man slåss ganska mycket, snackar ganska lite. Tack och lov att Bethesda åtminstone levererar lite schyssta miljöer att smyga runt i. Den hemliga tunnelbanestationen under Vita Huset som tar spelaren till The Enclaves militära högkvarter är topptankad med atmosfär, och själva slutstriden är riktigt fet.

Betyg: 6 av 10.

2. The Pitt

Pittsburg verkar vara en skön stad. Men det är inte längre samma sköna stad anno Fallout 3:s tideräkning. Nu kallas den The Pitt och är tillhåll för en fascistoid organisation som använder slavar till att bruka de ännu fungerande fabrikerna. En emissarie för rebellerna dyker upp i The Wasteland, inser vilken awesome snubbe du är och bjuder in dig på tårta och kaffe. Väl i The Pitt tvingas man gå undercover - som slav - för att kunna hjälpa de förtryckta. Till slut lyckas man nosa sig fram till stans ledare och väl där konfronteras man med ett av de mest intressanta moraliska val Fallout 3 presenterat. Miljöerna är grymma, extramaterialet (det finns mycket att hitta och samla) är välartat och presentationen oklanderlig.

Betyg: 8

1. Point Lookout

Vi snackade ju om att Bethesda gillar klichéer. Check out Point Lookout. Det är den amerikanska södern i ett nötskal, som om någon plockat russinen ur alla hillbilly-sagor som framförts och använt dem till att koda det här. Vad som är så bra med Point Lookout är att det är en miniversion av Fallout 3. Här finns allt som gjorde originalspelet så bra; hårda, spännande duster (med incestuös lokalbefolkning), massvis med uppdrag utspridda över en stor karta, tonvis med mysiga och rysiga platser att upptäcka och en känsla av att man verkligen befinner sig i det här muggiga träsket på riktigt. Det bästa av allt är att Bethesda i ett synnerligen inspirerat uppdrag lyckats kombinera knasig serietidningshandling med Highlander-mystik. They were certainly going all out on this one.

Betyg: 9 av 10.

#blogg

Medlem
Topp 5 - Fallout 3 expansioner

The Pitt utspelar sig i Pittsburg, annars.

Inaktiv

Skådar jag en Bob Fosse-referens månne?

Doh till er båda. Och mig.


signatur

Kittens are for real!

Medlem

Grym lista! Åh vad Point Lookout är fantastiskt! Jag röjde just runt i The Mansion och ska besöka kyrkan härnäst. Spännande!


signatur

Vincere vel mori.

1
Skriv svar