TGS 2008 Dag 1

Inaktiv
TGS 2008 Dag 1

Dag ett avslutad.

Det hela började lite tidsslösande med att Alfred tog fel tåg och kom en timme senare än mig till Makuhari, där mässan hålls. Då Affe hade papperna som krävs för att få sitt press-pass fick jag då ta ett glas is-te på ett kafé och chilla en timme. Lyssnade på MC Frontalot och mediterade lite inför mäss-stressen.

I rulltrappan ner mot mässgolvet lyser Alfreds ögon och han säger "fan va härligt med en riktig, stor spelmässa!" och jag, vars enda erfarenhet i spelmässeområdet är just TGS, tänker mig E3 som något sorgligt. Ett par spelintresserade som träffas i någons mammas källare och byter Pokémons.

Kanske har det något med att jag bott i Tokyo i nästan ett år nu, men jag känner mig inte alls lika bortkommen i folkmassan i år som jag gjorde förra året. Då hade jag landat i Tokyo för första gången bara några veckor tidigare och det kontrollerade kaos som TGS är var minst sagt förvirrande. Efter ett hår i den här staden är jag ganska van vid stora folkmassor och trängsel, men att jag kände mig mindre bortkommen i år beror nog egentligen mest på att Alfred är här och delegerar och hjälper till. Det är lättare att ta sig igenom en halv mässa än en hel.

Roligaste grejen jag såg idag var nog utanför Segas monter. Likt en gammal, svag pensionär leddes Sonic av en vänlig själ över mässgolvet. Förmodligen är det rätt svårt att röra sig i en sådan där dräkt, ja man ser förmodligen ingenting, men det såg bara så tragikomiskt ut. Sonic skall ju vara snabb, snabbast i hela världen, men kräver nu en axel att luta sig mot för att ens kunna ta ett ensamt steg framåt. (Och det sorgligaste med det hela är kanske att nya spelet Sonic World Adventure känns ungefär så vitalt även det...)

Det roligaste (eller, ja, mest intressant/udda i alla fall) jag spelade idag var även det i Segas monter och var ett Wii-spel med namnet "Let's Tap!". Det hela går ut på att man tar sin Wiimote och lägger den med framsidan neråt på en kartong som följer med spelet. Allt kontrolleras sedan genom att med fingrarna trumma och slå på denna kartong. Knacka i snabb repetition och din gubbe springer framåt, slå till lite hårdare med fingrarna och han hoppar. Från vänster till höger, först i mål vinner. Tre kompisar att spela med och vi har ett riktigt roligt förfest-spel att vänta på.

Nu måste jag sova och ladda inför morgondagen. Vi hörs.

#blogg

1
Skriv svar