Gränsen mellan Spelarna...

Inaktiv
Gränsen mellan Spelarna...

Sedan Wii släpptes har det varit ett jäkla gnäll på att det bara finns så kallade "casual-spel" till konsolen, att hardcore spelarna får ingenting och när det väl kommer ett bra spel till den lilla vita så gnäller de på att det är så kallat n00b vänligt.

Men för det första att det finns en gräns är rätt absurt, för 10 år sedan användes inte ordet casualspel, när jag började bli riktigt insatt i "spelvärlden" använde man inte ordet casualspel.

Många gnäller på Super Mario Galaxy att det är för lätt, för att bemöta casualpuliken. Själv tycker jag att SMG är lättare än Sunshine och 64, men är ett fantastiskt spel, jag dog trots allt 233 ggr med Mario och 188 med Luigi, att det är lika roligt att ta samma stjärnor 2 ggr bekommer inte det minsta, det är roligt.
Men självklart gnälls det.

När Reggie presenterade Mario Kart Wii och det nya tillbehöret Wii Wheel och sa att nybörjare som Mario Kart proffs skulle vara lika bra, visst klart att hardcore publiken var orolig, men det berodde på Wii wheel metoden, sättet at styra vad annorlunda, man tävlade på samma villkor i början och den som lär sig snabbast blir bäst, då kan inte vem som helst slå en.

Vissa säger att Brawl är mera n00bvänligt det med, men är det så hemskt? Att nintendo gör det lättare för såna som inte spelar så ofta ska ha ne bättre chans? att få varje spelserie att tilltala alla och inte för hardcore publiken? Egentligen inte, det är fortfarande den som är bäst som är bäst. Visst vill man ha utmaning i singleplayer spelen, men så länge man har roligt är det inte så stora problem.

Jag tror att man måste dra bort gränsen mellan casuals och hardcoregamers, vi är ju trots allt gamers och TV-spel är mera erkänt nu än för 10 år sedan vilket är bra. Att spel ska tilltala alla är bra och de som vll utveckla sig lite mer spelar mera

#blogg


signatur

Spelar just nu: Okami

1
Skriv svar