Europa är en mognare marknad än vad USA någonsin kommer att bli

Inaktiv
Europa är en mognare marknad än vad USA någonsin kommer att bli

Ansedda siffernissarna på Forbes har analyserat spelbranschen och kommit fram till en slutsats: Europa är en omogen marknad, även om potential finns.

Varför?

För att vi inte är vidare sugna på, och här använder jag Forbes term, "guns and gore"-spel. Det är ett briljant argument. Vi är inte lika bra på att köpa hjärndöda shooters, och därmed är vi omogna. Någon gång när man börjar servera sorbet i helvetet kan jag kanske börja hålla med.

I Europa har vi följande toppsäljare under 2007:

1 #Dr Kawashima's Brain Training
2 #FIFA 08
3 #Wii Play
4 #Pro Evolution Soccer 2008
5 #New Super Mario Bros
6 #Need for Speed: ProStreet
7 #Assassin's Creed
8 #Call of Duty 4: Modern Warfare
9 #Big Brain Academy: Wii Degree
10 #The Simpsons Game

Samtidigt får vi veta att #Call of Duty 4 sålt tre gånger så mycket i USA än vad spelet gjort i Europa, och att #Halo 3 sålt i 900000 exemplar här, medan det sålt i 4,8 miljoner enheter i USA.

Det här ska då kokas ner till att vi är omogna. Jag skulle då mena att vi tvärtom är väldigt duktiga på att hitta de spel vi vill spela, vi blir inte lika lätt hjärntvättade och vi gör helt enkelt mer mogna val i våra spelköpsval.

Tittar man på topp 10-listan så kan man faktiskt dra en slutsats att vår europeiska marknad är mer diversifierad (och mogen) än den amerikanska. Ålderspannet och könsfördelningen är bättre. Och definitivt smaken, men det är bara min personliga åsikt.

Vad får då Forbes att dra en såpass förhastad slutsats i mognadsrapporten? Pengar självfallet. USA är bättre på att köpa Xbox 360, Playstation 3 och Wii än vad vi i Europa är. Medan vi inte har vidare bråttom och njuter än idag av våra Playstation 2- och Nintendo DS-konsoler har amerikanerna i typisk slit-och-släng form vandrat vidare.

I min värld ser jag vårt handlade som det mogna. Vi tänker efter, vi analyserar, vi väntar ut. Stackarna i USA är dock snabba med att öppna plånboken för att sedan stå utan spelvärda spel i något år innan spelutvecklarna hinner ifatt.

Kort sammanfattat. Forbes kan ta mig i röven.

#blogg


signatur

- Varför sparkade ni muraren?
- Vi hade inget bruk för honom.

Europa är en mognare marknad än vad USA någonsin kommer att bli

Du glömmer: Krigsspelen är oftast där du får spela som USA och sedan skjuta en massa"onda"...

Vilket ju säljer som smör. Speciellt med tanke på vad regeringen där borta hänvisar till.

Och om man ska mäta mognad i antal liter blod som flyter och antal kulor så undrar man ju varför de vart så upprörda över Manhunt.

Kort sagt: Usa gör som vanligt, vänder kappan efter vinden och slänger skit på allt omkring sig.


signatur

otoboku.se - english is fun
deculture.se - Den enda webtidningen om anime, manga, tv-spel och visual novels på svenska

Inaktiv

Att sätta "guns'n'gore"-lir som måttstock för vad som är moget är ju, precis som du säger, idiotiskt.

Men om man bortser från deras grundläggande mätfel så är väl det största problemet med de där listorna att det inte finns någon statistik på PC-spelen. Mig veterligen är både medelåldern på PC-spelare högre och PC-spel i regel mer "mogna" än konsol-spel.


signatur
Inaktiv

Och där känner jag mig fruktansvärt dum. Hur kunde jag glömma datorspelen? De är, när man uppgraderar datorn, mina absoluta favoriter.


signatur

- Varför sparkade ni muraren?
- Vi hade inget bruk för honom.

1
Skriv svar