Command & Conquer 3: Tiberium Wars

Inaktiv
Command & Conquer 3: Tiberium Wars

Vanligtvis så brukar jag anse att RTS-spel hör hemma på PC med tangentbord och mus, men just C&C är en serie jag nästan uteslutande spelat på konsol, körde skitmycket Red Alert på PSX när det kom ut. Command & Conquer har dessutom alltid fungerat bra att spela på konsol, kontrollerna fungerar utmärkt även om det tar ett tag att lära sig alla kommandon, spelet ser dessutom väldigt bra ut.

**SPOILERVARNING**

För de som inte känner till handlingen redan, så cirkulerar den helt kring ett ämne kallat Tiberium. På ena sidan har vi GDI (Global Defence Initiative) som på utsidan verkar vara de goda snubbarna som bekämpar de ondsinta terroristerna NOD ledda av Kane. Det som är intressant i detta spel är att de två sidorna fått betyligt mer nyans, man märker att GDI egentligen inte är så goda som de vill påskina, de har lagt beslag på de bästa delarna av planeten och lever i ett överflöd som bara den rika societeten får ta del av. NOD å andra sidan använder sig visserligen av terrorstrategier, men det blir mer och mer klart att de mestadels består av de fattiga och utstötta som inte platsar hos GDI men blir omhändertagna av Kane.

När man kommit ungefär halvvägs igenom spelet så kommer en tredje part in i bilden, den utomjordiska rasen kallad Scrin. Jag har tröttnat rätt mycket på den typiska handlingen att jätteavancerad utomjordisk ras invarderar jorden och utplånar allt motstånd och sen helt plötsligt så kommer människorna på något jättesmart och spöar utomjordignarna från ett enormt underläge. Därför är det ganska uppfriskande att Scrin trots sin avancerade teknologi dels inte är speciellt mycket starkare millitärt sett, och faktiskt inte ens kände till människor över huvud taget. Scrin letar i universum efter planeter med Tiberium på, fast de kallar ämnet för Ichor istället. De snubblade över jorden och såg de enorma mängderna Tiberium som naturligtvis lockade, men när de landar och börjar ta för sig så gör naturligtvis både GDI och NOD motstånd och Scrin försöker så gott de kan att slå tillbaka och roffa åt sig så mycket Tiberium de kan.

Det är lite lustigt hur mycket jag sitter och tänker på StarCraft och de snart stundande StarCraft 2, Command & Conquer 3 påminner väldigt mycket om just SC trots att det är två helt olika utveklare som ligger bakom spelen. GDI, NOD och Scrin är väldigt unika i sättet de fungerar med sina enheter osv, men grundkonceptet är ändå detsamma för alla tre. GDI är exempelvis tungviktarna när det gäller landoffensiven, deras Mammoth Tanks är en fröjd att använda och en skräck att strida mot. NOD å andra sidan har bättre möjligheter att försvara sig mot anfall med sina stationära vapen, deras enheter är dock rätt svaga och får förlita sig på tjuvknep när man anfaller motståndaren. Scrin ligger ungefär mitt emellan GDI och NOD i de flesta aspekter, men när de väl får igång sin luftflotta så är det inte mycket som kan stoppa den.

Dock ska väl nämnas att GDI och NOD känns mer balancerade nu än de gjorde i tidigare spel, GDI har fått några mer effektiva landförsvar och NOD har fått sin Avatar-enhet som faktiskt kan ta upp kampen med Mammoth Tanks om de är några stycken. Trots att Scrin som sagt är bäst i luften så har de en stark markenhet i form av sina Annihilator Tripods som genast för tankarna till filmen Världarnas Krig, vilket man egentligen skulle kunna säga är exakt vad som pågår i spelet också.

Som vanligt med RTS så är detta ett svårt spel, svårighetsgraden stiger rätt snabbt, men som tur är kan man välja mellan Easy, Normal och Hard mellan varje individuellt uppdrag, så om det blir för svårt när man spelar på normal så kan man prova just det uppdraget på Easy och sedan fortsätta med Normal igen om man vill, jag älskar valmöjligheter i spel så detta finner jag vara riktigt bra. För att få spela med Scrin så måste man klara både GDI och NOD i singelplayer, sen får man tillgång till Scrins campaign, det märks att det är meningen att man ska kunna spelet när man börjar med Scrin eftersom deras svårighetsgrad stiger markant snabbare än med GDI och NOD. Detta kan faktiskt ge intrycket att Scrin är sämre än GDI och NOD, men så fort man kommer på bra strategier med dem så visar de att de kan ge lika bra som de kan ta emot.

Allt som allt så tycker jag att det här är ett riktigt bra spel, det finns egentligen bara två saker som jag stör mig lite på. Det ena är att spelet börjar sakta ner och tappa framerate rätt mycket när det är många enheter på slagfältet, något som man säkert känner igen från de andra konsolportningarna av C&C, det är lite synd för det borde egentligen inte vara något problem för X360 att klara av detta utan lagg. Det andra störningsmomentet är att kamerakontrollen är lite seg vilket gör det svårt att få någon jättebra precition när man ska placera ut byggnader, det är inget jättestort problem men i vissa fall kan det störa lite.

Om man gillar RTS och har en X360 så rekommenderar jag starkt att köpa det här spelet, det bevisar att RTS inte enbart hör hemma på PC.

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/dUihMUNLZ4U&hl=en&fs=1&color1=0x2b40..."></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/dUihMUNLZ4U&hl=en&fs=1&color1=0x2b40..." type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

#blogg


signatur

Kika gärna in på PriceRunners Spelblogg där jag och Ina recenserar spel. Kommentera gärna :)

1
Skriv svar