Älskade spel #1: Phoenix Wright

Medlem
Älskade spel #1: Phoenix Wright

På spaning efter den sanning som flytt

Möt Phoenix Wright. En ung, naiv och oerfaren försvarsadvokat med hjärtat på rätt plats. Av någon anledning får han alltid de där hopplösa fallen. Ni vet, där den åtalade lika gärna skulle kunna gå direkt i fängelse utan att passera Gå.

Åtminstone är det så det känns innan Phoenix gjort sitt. Hälften av jobbet sker utanför rättssalen, i förundersökningen. Där blir Mr Wright detektiv, kriminaltekniker och polis i ett. I ett charmigt och metodiskt äventyrsupplägg med peka och klicka-anor samlas det ledtrådar, pratas med berörda parter och nystas upp trassliga relationer.

Väl i rättssalen används de färska ledtrådarna för att slå hål på falska vittnesmål och pressa vittnen på livsviktig information. Det ropas "Hold it!" och "Objection!" från bägge bås i ett hjärnornas ställningskrig med den logiska slutledningsförmågan som ammunition. Den åtalade kan omöjligen ha befunnit sig på plats A klockan X, eftersom person B påstår att han gjorde C borta vid punkt D vid mordtillfället!

Allt hänger ihop och en till synes ovidkommande detalj kan göra skillnaden mellan ett "icke skyldig" och elektriska stolen.

Kär karaktärslek
Jag har en kortlek med karaktärerna från Phoenix Wright-spelen. Ibland tänker jag på den, eller snarare på de fina karaktärerna däri. Visst är det traditionella äventyrspysslet småmysigt och rättegångsdramatiken sådär perfekt tv-mässig när den böljar fram och tillbaka. Men allt det där vore ingenting om man inte brydde sig om dem som deltar i skådespelet.

Capcom målar varsamt sina karaktärer, som hovrar på gränsen till karikatyrer utan att någonsin kliva över på fel sida om den. Varje figur har en tydlig gimmick, men under den forcerade ytan gömmer sig alltid något man inte kan se med blotta ögat -- en hemlighet som varsamt måste lirkas eller hårdhänt pressas fram.

Phoenix Wright är lika mycket empatisk amatörpsykolog som han är passionerad rättvisekämpe. Och jakten på rättvisan känns sällan så tillfredsställande som i speltrion som bär hans namn.

Spelografi
<FONT style="BACKGROUND-COLOR: yellow">Phoenix Wright: Ace Attorney (2005 / NDS)
Phoenix Wright: Ace Attorney: And Justice for All (2006 / NDS)
Phoenix Wright: Ace Attorney: Trials and Tribulations (2007 / NDS)</FONT style>

#blogg


signatur

Vincere vel mori.

Inaktiv
Älskade spel #1: Phoenix Wright

Nintendo DS Bästa spel om man frågar mig!


signatur

R.I.P Super Play, No more Super Play 1996-2009.
Find something to believe in, and find it for yourself. When you do, pass it on to the future.

Medlem

Jag är just på slutet av Trials and Tribulations och det är så spännande att jag dör en smula.


signatur

Vincere vel mori.

1
Skriv svar