Första intrycket: Halo Wars

Medlem
Första intrycket: Halo Wars

Bra för att vara på konsol!

Det är svårt att se vem som ska spela Halo Wars. Microsoft hoppas förstås att alla som köpte en Xbox 1 för Halo och en Xbox 360 för Halo 3 även ska införskaffa ett exemplar av Halo Wars. Det är ju liksom enda sättet att få konsumera hela Halo-kanon.

Men allvarligt. Hur många spelutvecklare ska försöka tvångsmata konsolspelare med neddummade rts innan de förstår att det alltid kommer resultera i en osmickrande kompromiss? Som före detta hängiven rts-spelare har jag bland annat älskat Ensemble Studios egen Age of Empires-serie (på pc). Det är majestätiskt, episkt, överskådligt och -- kanske framför allt -- strategiskt komplext på ett tilltalande vis.

Problemet med Halo Wars är att det är svårt att få den där taktiska överblicken. Man får nöja sig med att markera enheterna inom synhåll eller samtliga man byggt och sedan klicka några centimeter längre fram på kartan. Varför inget super-utzoomat läge som i Supreme Commander? Förmodligen är det en prestandafråga, om utvecklarna ens någonsin tänkte tanken att man behöver se hela slagfältet för att känna sig som en befälhavare. Som det är nu lider hela Halo Wars av en klaustrofobiskt närgången kamera som förtar hela planeringsaspekten. Det blir inte så mycket ett strategiskt manövrerande som ett frustrerande peka-och-klicka på makronivå.

Och frågan kvarstår: kommer man verkligen tända på Ensemble Studios version av Halo om man hör till skaran som köpte en eller flera Xboxar för att få spela Bungies version av Halo? Och faktumet kvarstår: ju mer man faktiskt uppskattar rts-genren för vad den är och borde vara, desto mindre kommer man uppskatta Halo Wars.

#blogg


signatur

Vincere vel mori.

Medlem
Första intrycket: Halo Wars

Men Tommy, det är ju ingen fråga!

Medlem

Nu är det en fråga! =P


signatur

Vincere vel mori.

1
Skriv svar