Räddningen för GHWT-trummisar? *

Medlem
Räddningen för GHWT-trummisar? *

"Wireless Drum Controller for Playstation 3". Snärtigt produktnamn.

Faktum: jag har fem bekanta som äger originaltrummorna till <em>Guitar Hero: World Tour</em>.
Faktum: alla fem trumset har gått sönder.

I teorin gillar jag <em>GHWT</em>-setet bättre än de till <em>Rock Band/Rock Band 2</em>. Med tre pads plus två unika cymbaler är det betydligt mer komplext och verklighetstroget att trumma en svår låt med <em>GHWT</em>-trummorna än med <em>Rock Band</em>-dito (som bara har fyra pads och i bästa fall två cymbaler som agerar dubletter för varsin pad). Men när grejorna går sönder blir det ju inte så mycket trummande alls.

Kanske kan Logitech rädda situationen. I september (lite oklart exakt när) lanserar de ett egentillverkat trådlöst trumset till <em>GHWT</em>. Det är ett lyxigt set för 2 290 kronor som är betydligt mer påkostat än originalet. Här har man bland annat slagit till med stålbaspedal med justerbar fjädring och monterat alltihop på en rigg där placeringen av varje pad och cymbal kan justeras efter behag, ungefär som på riktiga trumset.

Det finns många anledningar även för någon som redan äger <em>RB</em>-trummor eller <a href="http://www.drumrocker.com">de fantastiska Ion-trummorna</a> att komplettera med ett ordentligt <em>GHWT</em>-trumset:

<strong>1.</strong> <em>RB</em>-trummor har som sagt bara fyra pads plus två cymbaler som är dubletter av varsin pad. Vad spelet anbelangar finns det alltså bara fyra olika träffar man kan göra. Nu kan man ändå spela <em>GHWT</em> med <em>RB</em>-kompatibla trummor, men då komprimerar <em>GHWT</em> trumtnoterna från 5 till 4 färger, vilket ger ett lite simplare spel.

<strong>2.</strong> Freestyletrumläget i <em>Guitar Hero: Metallica </em>är inte åtkomligt utan <em>GHWT-</em>specifika trummor (spelet bara: "Hallå! Vad trummar du på för skit?!").

<strong>3.</strong> Man behöver <em>GHWT</em>-trummorna för att kunna koppla in en extra baspedal och köra <em>Guitar Hero: Metallica</em> på den nya, hårresande svårighetsgraden expert+.

I startskedet släpper Logitech sina trummor till Playstation 3, men enligt deras pr-byrå är det troligt att man följer upp det även med en 360-version. Jag hoppas kunna återkomma med mina personliga trumintryck när vi närmar oss release.

Och just det: de ska gå att vika ihop och lägga under sängen. Förmodligen ett kriterium för att jag alls ska kunna införskaffa dem. Ion-trummorna är skitstora och står uppställda permanent i vardagsrummet.

<em>* Alternativt kan man ju vänta på <span style="font-style:normal;">Guitar Hero 5</span> och hoppas att de trummorna är av godtagbar kvalitet. Förhoppningsvis kommer de till Sverige samtidigt med spelet i september.</em>

Tre pads, två cymbaler och en baspedal = sex kontakter. Plus en
ledig plats om man vill koppla in en andra baspedal och köra på expert+!

Guitar Hero 5-trummorna har fått cirkelformade cymbaler!
I övrigt är inte mycket känt kring eventuella nya features.

Den här bloggen lever på Wordpress också.

#blogg


signatur

Vincere vel mori.

Medlem
Räddningen för GHWT-trummisar? *

Mer poster om de riktiga trummorna, färre om Brioleksakerna!

Edit: Eller du hade kanske inte börjat än


signatur

- Ät mig levande.

Inaktiv

Padsen ser riktigt sköna ut, men ack vad fult att det måste stå Logitech på alla tre.


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Medlem

Aglet: hehe, kursen drar igång i september.

Kullberg: ja, fult! Men jävligt bra att nån försöker göra ett bra GHWT-set. Hoppas det håller vad min fantasi lovar.


signatur

Vincere vel mori.

Inaktiv

När du lärt dig spela Taiko no Tatsujin tänker jag börja läsa din blogg igen.

Medlem

Pffft! Hur svårt kan det vara? Ingen baspedal, liksom!


signatur

Vincere vel mori.

Inaktiv
1
Skriv svar