Defense Grid: Med smak av hallon

Medlem
Defense Grid: Med smak av hallon

Skenet bedrar.

Det är mot bättre vetande som jag väljer att betala för <em>Defense Grid: The Awakening</em> efter att demot tagit slut. Precis som i alla andra tower defense-spel som inte är <em>Pixeljunk Monsters</em> saknar man den lummiga skogen, den plockiga elektronikamusiken, de roliga medicinmännen som dansar kring tornen och de darrande skogspluttarna som man ska rädda från de annalkande monstren.

<em>Defense Grid </em>har inget av det där. Bara den typiskt trista science fiction-miljön med plåtgrå vapentorn och insektsliknande monster. Det blir inte mycket mer opersonligt än så här.

Eller vänta. Spelets artificiella intelligens -- en sedan länge död men nedladdad personlighet -- är rätt intressant. Han pratar först bara om hur man kan försvara sig mot rymdinsekterna. I ett senare uppdrag berättar han att han saknar smakexplosionen hallon. Sedan att han saknar sina stupade stridskamrater i det förra kriget, som uppenbarligen gick skitdåligt. I ett uppdrag längre in i storyn utbrister han att allt är hopplöst. Hur det kommer gå åt helvete igen. Men så rycker han upp sig och kör argumentet "bättre att gå under med en stor smäll än med en viskning" och "kom igen -- nu ger vi svinen vad de tål!"

Det var ett billigt trick, men jag föll för det. Det kändes så mänskligt med den där blandningen av hopplöshet och kampvilja. Plötsligt fanns det en personlig nerv i spelet. Det var fortfarande ett standardmässigt tower defense-spel, men min följeslagare som hittills bara varit en instruktionsröst blev med ens lite mer intressant.

Efter det fortsatte jag spela några timmar till. Bana efter bana avverkades, och med varje seger fick jag några små glimtar till av vad som hände i förra kriget och ledtrådar till vem det är jag får strategiska råd av hela tiden. Hallon nämndes ånyo.

Nu är jag hooked på riktigt. Jag vill veta allt. Och när svårighetsgraden till slut trissades upp blev det till och med roligt att försöka optimera strategierna i spelet också. <em>Defense Grid</em> växte på en kväll från opersonligt och mediokert till personligt och gravt underhållande. Men något <em>Pixeljunk Monsters</em> kommer det förstås aldrig bli.

Defense Grid: The Awakening<em> är ute nu på XBLA för 800 Microsoftpoäng.</em>
<p style="margin-bottom:0;"><strong>Topp 5 tower defense-spel</strong>
<strong>5 </strong>Savage Moon (PSN)
<strong>4</strong> Defense Grid: The Awakening (XBLA)
<strong>3</strong> Plants vs Zombies (PC)
<strong>2</strong> Immortal Defense (PC)
<strong>1</strong> Pixeljunk Monsters (PSN)

Jag bloggar på Wordpress också.

#blogg


signatur

Vincere vel mori.

Inaktiv
Defense Grid: Med smak av hallon

Jag gillar inte hallon...


signatur
1
Skriv svar