Du och dina potions

Medlem
Du och dina potions

Ingen har väl missat att Diablo III har utanonserats ([n=25775]). Jag har tittad på alla de filmer som finns att ladda ner på Blizzards officiella hemsida, och är mäkta imponerad, och hungrig efter att få spela. Jag rekomenderar även varmt till alla er som inte har koll på hela Diablo storyn att gå till Deckard Cains Journal, där en sammanfattning finns.

Poängen med min blogg idag är att diskutera de fula röda bollar som ni kan se sväva i luften efter de dödade fienderna i Gameplay Trailern.
Spekulationer finns på forumet om att potions skulle vara borttagna och att dessa "Balls of Health" är det nya snabba sättet att få i sig livsenergi. Detta hoppas jag absolut inte är fallet.

Historia potions: Potions har sina anor i bland annat Diablo 1 där man visserligen inte kunde ha så jätte många, men de var portable och de var ändå en hel del stycken.

Historia "Balls of Health": Dessa har sina anor i bland annat Super Mario, där de visade sig i form av svampar.

Den stora skillnaden mellan 'Balls of health' spelen och 'Potion' Spelen är att boll spelen alltid har någon typ av skicklighet involverad alternativt inte är fokuserad på själva fiendedödandet. Ta supermario som ett exempel, där hela spelet är skicklighet i hoppande... inte massakrera fiender. Det är möjligt att gå igenom hela spelet utan att ta skada en endaste gång (om du är jääääääkligt duktig).
Det är räremot omöjligt att ta sig igenom hela Diablo utan att ta skada. Men det har också med att göra att diablo spelen är fokuserade på att döda fiender, det är huvudpoängen med spelet.

Skillnaden som blir när man har potions istället för bollar är att man då har någonting portabelt. Någonting som du själv kan styra över hur mycket du vill ha med dig och framför allt när du vill använda.
Detta ger spelaren en valmöjlighet att styra över sitt ödé, i enklare situationer kommer spelaren att kunna spara drycker, medans i svårare köra loss och använda alla.
På detta sätt kan även spelet designas mycket mer dynamiskt då banorna inte hela tiden behöver innehålla någon "boll depå" så att liven kan ticka upp, utan designern kan förlita sig på att spelaren använder huvudet och planerar. Något vilket iallafall jag gillar att göra när jag spelar.

Men framför allt så blir boss strider anorlunda när man har tillgång till potions. Strider med bossar som inte förlitar sig själv på spelarens planering måste innehålla någon typ av paus där spelaren ges chans att ladda om eller döda fiender för att på något sätt fylla på liv. Dessa typer av moment visar enligt mig bara på utvecklarens underskattning av spelaren. Detta då systemet inte är ett dugg dynamiskt. Bra spelare som inte dör nå mycket liv alls kommer också få utstå dessa pauser i striden, medans dåliga spelare kanske dör innan de äns hunnit till pausen. Potions klarar detta mycket mer galant, och gör även att utvecklarna kan fokusera mer på själva bossens dynamik än hur man ska få in pausen på ett naturligt sätt.

#blogg


signatur

Firefox addon som används i mattetrivian: [http]http://thewe.net/tex/[/http]

1
Skriv svar