Vem är Shigeru Miyamoto?

Inaktiv
Vem är Shigeru Miyamoto?

Jag önskar att Microsofts presskonferens kunde sammanfattas med den här bilden:

Men det kan den inte. Istället tänkte jag försöka med den här frågan: vad håller Microsoft på med? Eller snarare: vad håller ALLA ANDRA på med?

Det här är mitt femte E3, och det femte i rad som Microsoft ägnat åt att växla upp, upp, upp. De har, ända sedan de hade skarpsinne nog att köpa på sig Halo (och för den delen DOA och Oddworld) till Xbox-lanseringen, haft en okaraktäristisk fingertoppskänsla för vad deras kärnpublik hungrar efter. I såna här sammanhang, när det gäller att spänna musklerna tills de spricker, framstår Nintendo och Sony sällan som annat än tafatta i jämförelse, oavsett hur många siffror, grafer och internutvecklade actionspel de trollar fram.

Inför dagens presentation skickades det ut ett meddelande om att starttiden tidigarelagts med fem minuter på grund av en spännande utannonsering. Vilken de syftade på vet jag inte, för det fanns knappt något som INTE passade in på den beskrivningen.

Microsoft tjatade redan före lanseringen av Xbox 360 om att de inte bara handlar om spel utan TJÄNSTER också, och det låter ju löjligt, men de fortsätter ägna varenda E3 åt att hamra in den poängen. Går man bortom trollspön i vit plast är det ju Xbox Live som definierat den nya, uppkopplade, nätverkade spelupplevelsen. Och det sjuka är att de samtidigt, utan att på något sätt vara en dominerande plattform, lyckas förvandla vilken serie, titel eller DLC som helst till något som plötsligt är exklusivt för Xbox 360.

Så egentligen finns det bara ett sätt att sammanfatta Microsofts presskonferens på. Det här:

Beatles Rock Band! (Mycket estetiskt träffsäkert, och om stämsång är en feature på riktigt kan jag tänka mig att börja spela musikspel igen.)

Yoko Ono, Paul McCartney, Ringo Starr! (Största jublet jag hört på en E3-presskonferens. Vem är Shigeru Miyamoto?)

MGS till 360!

FFXIII! (Förra månadens nyheter, men vi fick iallafall se en summon... och ett datum.)

Shadow Complex! (Epic gör Metroid-/Castlevania-/Contra-inspirerad XBLA-shooter i två och en halv dimension.)

Crackdown 2! (All Points Bulletin då? Hann jag tänka. Men det tog EA hand om lite senare.)

Left 4 Dead 2!

Forza Motorsport 3!

Halo 3: ODST! (Ser tungt ut. Viktigt styrkebesked. Enda som skaver är att det ska bli så kort när det ser så ambitiöst ut.)

Halo: Reach! (Vill ha MER MER MER info. Storyn skiter jag väl i, och alla som hört talas om Fall of Reach fattar ju redan vad det handlar om, men vad är det här om en multiplayer-beta, ska det alltså ersätta Halo 3 online eller löpa parallellt eller komplettera eller modifiera ELLER ELLER ELLER?)

Alan Wake! (Värt väntan, säger Remedy att vi kommer hålla med dem om. Inte riktigt än, guys. Den väldigt actionbetonade sekvensen som visades var inte särskilt häpnadsväckande. Men det var lite stort att äntligen se det, livs levande, efter alla dessa år.)

Nedladdningsbar HD-film! (I SVERIGE OCKSÅ!)

Last.fm!

Facebook! (Jag vet inte vad det är, men det verkar populärt.)

Twitter! (Samma sak, fast Adam Savage säger att det är bra, så då är det bra.)

Project Natal! (Jag är egentligen varken överraskad eller upphetsad, men Peter verkar helt tagen, så uppenbarligen har de lyckats ringa in en lite äldre demografi där.)

Steven Spielberg! (Rätt tveksamt att titta förbi och köra sitt lilla pro-Wii-tal fast om Natal, men jag jublade lite ändå. Inombords. Hoppas jag.)

Eller så kan man sammanfatta presskonferensen så här: OMFG.

#blogg

Medlem
Vem är Shigeru Miyamoto?

Jag som hade tänkt sitta i soffan och koppla av, trygg i förvissningen om att jag inte missar något av värde. Fuck också!

Medlem

Tack för att du förklarade vad Steven Spielberg gjorde där. Hade glömt hans projekt till Wii. Det var alltså än mer snoppmätartävling än själva demonstrationen (din bild) av Natal genom att ha konkurrentens gullegris på scen.

Fy för Microsoft. Stjäla andra konsolers kändisar på det vi-
Eller vänta nu! Det innebär att Boom Blox kommer... att portas..... till... Åh nej...!


signatur

- Ät mig levande.

Du menar inte *gäsp* som sammanfattning nu?
Facebook/Twitter interaktivitet?

Är det vad MS satsar på? Vad har det med spel att göra?

Varför känns det som att MS satsar mer pengar på vilka tjänster som de kan tillhandahåll på grund av deras stora pengamassa som de köper upp tjänster till höger och vänster med än att fokusera på spelen?

Det är en del som jag aldrig kommer förstå mig på hos MS.


signatur

otoboku.se - english is fun
deculture.se - Den enda webtidningen om anime, manga, tv-spel och visual novels på svenska

Medlem

Förvirrande titel då den handlar om Microsofts presskonferens

1
Skriv svar