Helg med allt vad det skulle kunna innebära

Inaktiv
Helg med allt vad det skulle kunna innebära

I Stockholm härjar en elak sjukdom just nu. Även kallad busstrejk. Det är horribelt och verkar vara mycket smittsamt. Särskilt för mig som bor alldeles nyinflyttad i en söderförort och inte hittar längre än till busshållplatsen. Naturligtvis kan man fortfarande ta sig runt och det är helt klart väldigt intressant att promenera men att ta sig ur lathetskläderna är snudd på omöjligt och det här grannskapet är förbryllande.
Jag flyttade från pulserande Gullmarsplan där jag bodde grannar med kriminella, kändisar, shopaholics, alkisar och andra udda. Nu är mina grannar antingen 20 år äldre eller 20 år yngre, i en kompott dessutom och känslan av isolering är total. Här har vi vattningsdagar och alla verkar leva drömskt i tron att det är en härlig villakoloni. Det har inrättats en fin lekplats mellan punkthusen och man städar i tvättstugan efter sig. I skrivande stund kommer grilldoften från den gemensamma murade grillen krypandes in genom ventilerna. Men jag är inte inbjuden! Jag sitter på min balkong och tittar på dom där dom sitter vid utplacerade långbord varje dag, en hel hög människor och diskuterar hur häcken ska klippas. Jag är icke intresserad av sånt liv alls men det var som att när vi flyttade hit granskades vi hårt. "Aha tvåmanshusshållutanbarnbådaunder25årgamla." Den stämpeln hamnade i pannan knappt innan vi låst upp dörren från första gången. Vissa människor tror att Rinkeby- Tensta är de segrerade områdena. HA! säger jag bara, det är fel. Det är dessa områden där folk låtsas att de bor i små villor byggda ovanpå varandra som är mest rasistiska. För en tid sedan hade vi vänner över som stod och rökte på balkongen 22.30 på kvällen. Då gick stridslarmet från huset mittemot och hövdingen i den klanen fick ett klassiskt utbrott. Herregud, stå och prata och röka vid den tiden på en lördagskväll! Han hade aldrig varit med om nåt liknande skulle jag tro.
Antagligen var det inte ljudet som störde, utan att vi två utstötta släppte in folk utifrån som inte heller dom hade barn med fula namn eller vet hur man hanterar en bensintrimmer. Skandal.
Bara för att jäklas har jag nu införskaffat ett illgrönt parasoll, vilket verkar strida hårt mot de estetiska reglerna häromkring. Är det inte randigt eller marinblått så är det fel!
Så nu ska jag sitta därunder, röka, dricka öl och är jag riktigt modig ska jag sätta balkonglådorna på fel håll.
Håll i er grannar, rebellen har vaknat.

#blogg

1
Skriv svar