Vintertid och sommartid, sicken skit

Medlem
Vintertid och sommartid, sicken skit

Glömnde totalt bort att ändra klockorna en timma bakåt inatt,
så nu när man vaknade som man brukar göra strax efter 08.00 så är nu istället klockan strax efter 07.00.
Och man är för pigg att somna om...
Sicken skit det är med vintertid och sommartid...

Medlem

ja gud vad hemskt att komma upp en timme tidigare : (

Medlem
Skrivet av Zlampan:

ja gud vad hemskt att komma upp en timme tidigare : (

Allvarligt talat, det här med vintertid och sommartid,
vem var tönten som kom på det, och till vilken nytta ?
Alllting funkade ju bra innan sommartid / vintertid så varför ändra så att det blir bökigt för folk som måste åka nånstans vid just den tidpunkten,
och alla som måste ändra sina klockor.
Tänk själv om du jobbar den natten det blir som nu vintertid, vad händer då ?
slutar man tidgare eller får man snällt jobba den extra timmen som det blir ?

Medlem
Skrivet av Hizzi:
Skrivet av Zlampan:

ja gud vad hemskt att komma upp en timme tidigare : (

Allvarligt talat, det här med vintertid och sommartid,
vem var tönten som kom på det, och till vilken nytta ?
Alllting funkade ju bra innan sommartid / vintertid så varför ändra så att det blir bökigt för folk som måste åka nånstans vid just den tidpunkten,
och alla som måste ändra sina klockor.
Tänk själv om du jobbar den natten det blir som nu vintertid, vad händer då ?
slutar man tidgare eller får man snällt jobba den extra timmen som det blir ?

....
Nej det är inte bökigt. Det är en timme man ska ställa om klockan. Har man IQ över en genomsnittligt möglig zucchini så klarar man av det.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Det blir ljusare tidigare och man vill ta vara på den extra timmen med dagsljus.

Så jävla bökigt tycker jag inte att det blir, många klockor ställer om sig automatiskt (på mobilen och datorn tex).

Om du ska jobba ett visst antal timmar så jobbar du de timmarna, oavsett vad klockan råkar bli när du ställer fram eller bak den.. Hur svårt kan det vara?

Medlem
Skrivet av Hizzi:

Tänk själv om du jobbar den natten det blir som nu vintertid, vad händer då ?
slutar man tidgare eller får man snällt jobba den extra timmen som det blir ?

På mitt jobb får man en timmes övertid med 200 % övertidsersättning. Ganska eftertraktat pass faktiskt...


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Jaja ni verkar älska det här med att tiden går fram och tillbaks,
Det har iaf funkat hur bra som helst innan det,
och du Zlampan, allvarligt talat vem fan bryr sig om en timma extra solljus eller ej,
folk som så illa vill ha dagsljus 1 timma extra är ju ofta svagsinta personer som säger, ååh vad deprimerande med detta mörker,
fan gå på ljusterapi eller flytta då till nått land där det är ljusare på nätterna om ni nu behöver lite extra ljus så desperat,
och du Nestor, har du ens nån klocka du måste ställa om varje gång ?
Du kanske bor i en papplåda och har bara ett armbandsur ?
Jag bor i ett eget hus med åtskilliga klockor på microvågsmaskiner kylskåp medmera som man måste traggla igenom en jäkla massa skit för att få byta tid.

Frågan är ju med din zuccini intligens att du ens skulle klara det.
Dessutom tänker ni knappast på dom som har småbarn som typ min brorsa,
ungarna är vana vid att vakna kl 06.00 men nu är deras 06.00 istället 05.00,
och det är ju ingen höjdare,
men du verkar ju inte tänka längre än din näsa räcker.

Medlem

Fan va trött man blir på allt jävla klagande på sommartid/vintertid.
Dessa svagsinta personer som du kallar dem omfattar säkert 70% av det svenska folket.

Det är iofs möjligt att Nestor bor i en papplåda. (Man vet aldrig vad lumpen kan göra med ens psyke) Men hälften av elektroniken i huset ställer om till vintertid automatiskt, resten får man en timme på sig att ställa om...(när bytet sker till vintertid)

Just nu är det bara jag hemma, och inte fan är det jobbigt att gå o ställa om klockorna. Huset är lite större än medelvillan.

Nestor hur gick texten till cry me a river?

Medlem
Skrivet av Hizzi:

Jaja ni verkar älska det här med att tiden går fram och tillbaks,

Falsk dikotomi.

Citat:

Det har iaf funkat hur bra som helst innan det,

Och det är väl ingen större problem nu heller? Du får ändra några klockor två gånger om året, så hemskt kan det inte vara.

Resten orkar jag inte ens svara på, bara en massa onödiga påhopp.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Hizzi:

Jaja ni verkar älska det här med att tiden går fram och tillbaks,

Falsk dikotomi.

Citat:

Det har iaf funkat hur bra som helst innan det,

Och det är väl ingen större problem nu heller? Du får ändra några klockor två gånger om året, så hemskt kan det inte vara.

Resten orkar jag inte ens svara på, bara en massa onödiga påhopp.

Påhopp ja, Nestors inlägg högst upp om tjöt om intligens som en möglig zuccini,
vad fan tillför den till den här tråden ?

Bönderna har ju ett litet hellsike med att korna är vana vid att bli mjölkade vid en viss tid, det blir ju rubbat varje gång det ska ändras,
och som sagt småbarnsföräldrar kan ju inte ändra om sina ungars innebyggda klocka.
Så det är inte bara fråga om att ändra några sketna klockor som hänger på en vägg.

Medlem
Skrivet av Hizzi:

Påhopp ja, Nestors inlägg högst upp om tjöt om intligens som en möglig zuccini,
vad fan tillför den till den här tråden ?

Har jag någonsin påstått att det tillfört något?

Citat:

Bönderna har ju ett litet hellsike med att korna är vana vid att bli mjölkade vid en viss tid, det blir ju rubbat varje gång det ska ändras,

Ja för bönderna kan det bli problem.

Citat:

och som sagt småbarnsföräldrar kan ju inte ändra om sina ungars innebyggda klocka.

Det problemet är ju bara ett par dagar.

Medlem

Jaja, what ever,
jättekul iaf att starta en tråd och bli heligt förbannad direkt över vissa personers snack,
Inligens som en möglig zuccini,
far å flyg,
tråd avslutad.

Medlem

Dum tråd får dumma svar.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Hizzi:

Alllting funkade ju bra innan sommartid / vintertid så varför ändra så att det blir bökigt för folk som måste åka nånstans vid just den tidpunkten,
och alla som måste ändra sina klockor.
Tänk själv om du jobbar den natten det blir som nu vintertid, vad händer då ?
slutar man tidgare eller får man snällt jobba den extra timmen som det blir ?

när jag jobbade natt så fick jag 1 timme extra övertid och den andra jobbade 1 timme mindre + så fick jag sova en timme mindre till nästa nattpass, men man brukade bli rätt bäng av de passen ändå (sammanlagt hade vi 64h natt på en vecka) ändå så en timme hit och dit spelade inte så stor roll

tanken är iaf god, att vi får fler ljustimmar vinterhalvåret så jag ser inget problem med det.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av huxflux:

tanken är iaf god, att vi får fler ljustimmar vinterhalvåret så jag ser inget problem med det.

Det är väl tvärtom? Vi får fler ljusa timmar under sommarhalvåret. Vintertid heter ju egentligen normaltid och man ställer fram klockan under sommaren för att få fler soltimmar under kvällarna.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av huxflux:

tanken är iaf god, att vi får fler ljustimmar vinterhalvåret så jag ser inget problem med det.

Det är väl tvärtom? Vi får fler ljusa timmar under sommarhalvåret. Vintertid heter ju egentligen normaltid och man ställer fram klockan under sommaren för att få fler soltimmar under kvällarna.

kanske stämmer, det jag märkt är iaf att det inte blir mörkt lika tidigt som innan vintertiden, men har inte tänkt på hur mornarna är... då går man ju i sin egna dimma åndå


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av huxflux:

kanske stämmer, det jag märkt är iaf att det inte blir mörkt lika tidigt som innan vintertiden, men har inte tänkt på hur mornarna är... då går man ju i sin egna dimma åndå

Det borde väl bli mörkt tidigare när man drar tillbaka klockan till normaltid?

Om solen de senaste dagarna varit uppe till klockan fem, kommer den efter att vi dragit tillbaka klockan bara vara uppe till fyra.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av huxflux:

kanske stämmer, det jag märkt är iaf att det inte blir mörkt lika tidigt som innan vintertiden, men har inte tänkt på hur mornarna är... då går man ju i sin egna dimma åndå

Det borde väl bli mörkt tidigare när man drar tillbaka klockan till normaltid?

Om solen de senaste dagarna varit uppe till klockan fem, kommer den efter att vi dragit tillbaka klockan bara vara uppe till fyra.

doh, det stämmer ju.. tack.. rostig på det här igen, brukar alltid bara påminna mig själv om man får sova en timme längre eller mindre... fast det får man ju aldrig som småbarnsförälder, mina egna små universalklockor


signatur

thank you, come again

Inaktiv
Skrivet av Hizzi:

Jaja, what ever,
jättekul iaf att starta en tråd och bli heligt förbannad direkt över vissa personers snack,
Inligens som en möglig zuccini,
far å flyg,
tråd avslutad.

Jag kan förstå hur det känns men om du lugnar ner dig först och går tillbaka till tråden senare så kanske du upptäcker varför de gjorde så. Du inledde ju tråden med att hata vår älskade sommar/vintertid och sa att alla som gilla den var idioter. Klart att folk blir sura även fast man inte ska reta den som redan är förbannad.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av huxflux:

doh, det stämmer ju.. tack.. rostig på det här igen, brukar alltid bara påminna mig själv om man får sova en timme längre eller mindre... fast det får man ju aldrig som småbarnsförälder, mina egna små universalklockor

Hehe

Vissa går efter minnesregeln med utemöblerna: På våren ställer man fram dem, och på hösten ställer man tillbaka dem - likadant med klockan.

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Hizzi:

Jaja, what ever,
jättekul iaf att starta en tråd och bli heligt förbannad direkt över vissa personers snack,
Inligens som en möglig zuccini,
far å flyg,
tråd avslutad.

Jag kan förstå hur det känns men om du lugnar ner dig först och går tillbaka till tråden senare så kanske du upptäcker varför de gjorde så. Du inledde ju tråden med att hata vår älskade sommar/vintertid och sa att alla som gilla den var idioter. Klart att folk blir sura även fast man inte ska reta den som redan är förbannad.

Vänta lite nu, var snäll och citera mig nånstans där jag kallar folk idioter ?
Jag skrev en bit längre ner efter man retat sig på några personer att det är väl svagsinta personer som behöver mer dagsljus,
Att få skit i en sån här skittråd är obegripligt,
men vissa personer, * Nestor* jupp jag vet nu är det personangrepp, man undrar ju var han lärt sig vett och etikett med sin billiga omotiverade hjärndödsförklaring, intligent som en möglig zucuini,
så nu har man sagt mer än vad man vill i denna tråd,
kyss nu Nestor för det är ju tydligen skillnad på vem som får säga vad här.

Medlem

möglig zuccini xD

Made my day <3

Medlem

Det är lika fel oberoende av vem som säger det. Om du tycker deras nivå är låg, sjunk inte till den och ignorera de irrelevanta kommentarerna istället för att gå igång.

Medlem

Fan att det inte finns en funktion så man kan låsa sina egna trådar,
nu är iaf sista ordet sagt här innan man blir bannad eller nåt pågrund av provokation.

Inaktiv
Skrivet av Hizzi:

Sicken skit det är med vintertid och sommartid...

Citat:

vem var tönten som kom på det, och till vilken nytta ?

Det är ungefär som om någon skulle säga XB360 suger jätte jätte mycket. Klart XB fans skulle lacka. Vissa skulle till och med ta det som ett påhopp. Samma sak här

Jag är säker på att du inser det här när du väl lugnat ner dig.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Omkring 1940 om jag inte minns fel så gjorde man ett försök med att flytta fram och tillbaka klockan en timma, detta för att göra det enklare för bönderna på något sätt (få mer sol under arbetstimmarna!?) - det blev däremot rejäla protester gällande detta, av bönderna själva.

Varför vi har haft det sedan omkring 1980 ÄNDÅ har jag verkligen inte en aning om, det har inget vettigt att göra i dagens samhälle....


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Om du väljer att ta åt dig av ett generaliserande, ej riktat påstående att man klarar att ställa om en klocka om man är smartare än en möglig zucchini, så är det upp till dig.

Märk nu väl att jag inte riktade det till dig, utan till folk som faktiskt, på fullt allvar, inte klarar av en såpass elementär verksamhet som att justera en vanlig enkel jävla klocka. Men som sagt, jag beslutar inte om Du ska ta åt dig eller inte. vad jag mer försöker påskina är att du låter som en riktig gnällspik.

Hade 10% av världens befolkning kunnat flyga, så hade antagligen du tillhört det gnällepicentrum som hade klagat på att samhället var marknormativt

Jagmenar...min minsta kusin på 6 månader greppar hur man ställer om en klocka.

Men visst, du vill bråka så varsågod
Jag tänkte nu skriva ett långt inlägg med lite elakheter, påhopp och sådant som hör till en rejäl, fin pajkastningsomgång, men jag pallar fan inte slösa syre på att göra det i ditt fall.

Also. By popular demand;

Cry Me A River

Now you say you're lonely
You cried the long night through
Well, you can cry me a river
Cry me a river
I cried a river over you
Now you say you're sorry
For being so untrue
Well, you can cry me a river
Cry me a river
I cried a river over you
You drove me,
Nearly drove me out of my head
While you never she'd a tear
Remember?
I remember all that you said
Told me love was too plebeian
Told me you were through with me
Now you say you love me
Well, just to prove you do
Cry me a river
Cry me a river
I cried a river over you
You drove me
Nearly drove me out of my head
While you never she'd a tear
Remember?
I remember all that you said
Told me love was too plebeian
Told me you were through with me...
And now you say you love me
Well, just to prove that you do...
Come on! Come on!
Cry me a river...
Cry me a river...
I cried a river over you
I cried a river over you...


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

påstående att man klarar att ställa om en klocka om man är smartare än en möglig zucchini

Also. By popular demand;

Cry Me A River

Now you say you're lonely
You cried the long night through
Well, you can cry me a river
Cry me a river
I cried a river over you
Now you say you're sorry
For being so untrue
Well, you can cry me a river
Cry me a river
I cried a river over you
You drove me,
Nearly drove me out of my head
While you never she'd a tear
Remember?
I remember all that you said
Told me love was too plebeian
Told me you were through with me
Now you say you love me
Well, just to prove you do
Cry me a river
Cry me a river
I cried a river over you
You drove me
Nearly drove me out of my head
While you never she'd a tear
Remember?
I remember all that you said
Told me love was too plebeian
Told me you were through with me...
And now you say you love me
Well, just to prove that you do...
Come on! Come on!
Cry me a river...
Cry me a river...
I cried a river over you
I cried a river over you...

Haha, du e kul som vanligt!

Men du kan väl ta bort hela tråden om du väljer att redigera ett inlägg, eller?


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Inte jag som skapat den.
Det kan vi alla tacka Hizzi för.

Tack Hizzi


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Jag ser ingen vits med att ha sommar- och vintertid. Att få fler soltimmar under sommaren känns som ett svagt argument så att ställa om klockorna är bara onödigt jobb som inte ger något vettigt tillbaka.

123
Skriv svar