Topp 5 - En klassiker

Medlem
Topp 5 - En klassiker

Det har blivit populärt att publicera topplistor här på bloggarna, och jag kan väl inte vara sämre som mitt första inlägg, eller?

Denna topplista kommer dock handla om de klassiska spelen vi minns (eller aldrig provade på). Spel blir bara bättre och bättre för varje år som går, framför allt inom utförande, grafik m.m. Men det finns också de klassiska gamla hits som sätter sig i hjärtat och förblir där. Detta är min lista på dessa kultklassiker.

Real-Time Strategy
1. Total Annihilation ( 1997 )
2. Jagged Alliance 2 ( 1999 )
3. Command & Conquer Red Alert ( 1996 )
4. Black & White ( 2001 )
5. Warcraft II - Tides of Darkness ( 1995 )

Motivering: Den finns en anledning varför Total Annihilation toppar denna lista. När jag fick min första PC som 9-åring (dåvarande en Intel 66Mhz med 16Mb SD RAM med en HDD på 2.7Gb) så var detta första spelet min sparad veckopeng spenderades på, och mer inbiten i ett spel har jag nog aldrig varit.

Jagged Alliance 2, inga men om det! Här har man verkligen lyckats göra turbaserat spel till en utmaning.

Jag måste erkänna att jag var väldigt sen med att prova C&C Red Alert men en halvtaskig dag som denna ligger det fortfarande varmt om hjärtat. Sedan måste jag erkänna att jag har en viss kärlek till Tanya också.

I sina dagar var det endast för Black & White som jag läste PC Gamer. I Lejonets Kula fick mig att slå volter, och varje del blev bara mer estatiskt desto närmare release spelet närmade sig. Och vilket spel sen!

Warcraft II? Vem gillar inte att kasta yxor på får?

First Person Shooter
1. No One Lives Forever ( 2000 )
2. Blood ( 1997 )
3. Shadow Warrior ( 1997 )
4. Half-Life ( 1998 )
5. SiN ( 1998 )

Motivering: Ni trodde väl säkert jag skulle placera Half-Life här precis som alla andra, men det finns faktiskt bättre upplevelser i min mening. Inte nog med att No One Lives Forever tar 60-talets färger och humorn från Die Hard-filmerna så var detta lite av början när man började presentera en kvinnlig actionhjälte, nåja, om man bortser från Lara Croft då. Cate Archer har blivit en förebild större än vad James Bond någonsin kommer bli.

Minns någon Blood? Nej, inte forumiten, SPELET! När jag gick i femman satt jag och min dåvarande bäste vän Jim och lirade detta mörka och blodiga spel på skoldatorerna. Vi fick dock (tack gode gud) en chans tillbaks på rätt bana av vår rektor när hon frågade om vi inte kunde spela Backpacker istället...

A ninja has no fear! Shadow Warrior var mitt första multiplayer-spel och alla måste ha spelat det. Vi skruvade alltid ner volumen för att den andre inte skulle höra när man fick vad vi kallade "atombomben". Och kusligt är det att man kan skjuta annorlunda ammunition genom att placera om fingarna på ett dött huvud av ett grönt monster.

Nu tittar Half-Life in på listan, ni känner till den vanliga motiveringen "årets lir! Bästa action, ljud, granater *pang*, headcrabs, *mums*...

På tal om SiN så släpptes ju SiN Episodes för inte allt för länge sedan, men det kom bara ut en episod. Vad hände med nästa episod?

Role-Playing Game
1. Fallout 2 ( 1998 )
2. Silver ( 1999 )
3. Fallout ( 1997 )
4. Planescape - Torment ( 1999 )
5. The Elder Scrolls - Redguard ( 1998 )

Motivering: Jag har egentligen inte hittat in på RPG-vägen föränn på senare tid. Men det fanns alltid "de där" som man fortfarande kan få för sig att installera och lira en gång till. Fallout 2 är ett "sånt" spel. Många kommer direkt hacka på mig när de ser att Diablo inte finns med men hacka ni på, jag är van. Slice'n Dice är bara roligt om man är en seriös Sam...

Jag älskade verkligen storyn i Silver. Innan pengarna fanns för fullversionen så gick demot varmt flera gånger precis som Half-Life Uplink gjorde. Demos är roligt, det är kul.

Japp, även här är Fallout tillbaks igen, även om det var Fallout 2 man spelade igenom först. Charmen är inte lika stor visserligen, men charm finns där. Vet att många är spända där ute på trean och många har jag läst har negativa åsikter, men hey! Give 'em a chance.

Adventure
1. The Curse of Monkey Island ( 1997 )
2. Broken Sword - The Smoking Mirror ( 1997 )
3. Den Längsta Resan ( 2000 )
4. Syberia ( 2002 )
5. Grim Fandango ( 1998 )

Motivering: Åhh gud! Nu känner jag mig verkligen på hemmaplan. Jag hade kunnat göra en topp 100-lista med bara äventyrsspel. Inte nog med att 1997 var ett gott år utan Guybrush, Elaine, LeeChuck gör comeback och denna gång dessutom i 2D tecknad style, för att inte tala om humorn. Jag spelade dessutom igenom The Curse of Monkey Island med min flickvän förra året sedan och jag kan inte förstå hur man kan vara så kär i en död skalle...

Ännu ett tecknat spel, men faktum att det var Broken Sword som fick in mig på äventyrs-genren. Även om röstskådisen till Stobbart låter som att han har hela micken i munnen så har historia aldrig varit så intressant.

Nu snackar vi 3D igen, och inte nog med detta; svenska brudar. Just i äventyrsspel så gör röster en sån stor del av spelet. Detta bevisade också Regina Lund i Den Längsta Resan. Här har ni i vilket fall ett klurigt spel i flera dimensioner och allt kan ses som en riktig godnattsaga. "Jag ser ut som en riktig sjöman, skepp o'hoj"

Jag vet inte vad det är med mig och kvinnliga äventyrare. Precis som April Ryan från Den Längsta Resan är Kate Walker från Syberia ett praktiskt exemplar varför de aldrig gjorde ett spel om Göran Kropp. Stämningen, mekanismen, musiken... åhh, det växer redan i brallan.

Ja, jag kunde utesluta Grim Fandango från listan. Det finns två sorters äventyrsspel som alltid lyckas (nästa i alla fall) och det är de med pure and plain humor som Monkey Island och Grim Fandango (LucasArts har verkligen lyckats på denna punkten) och de med en ordentligt och intressant story som just Syberia m.fl. Har man bara något av dessa kan inte ett spel i denna genre misslyckas.

Överrens?
Vi kan givetvis fortsätta listan med bästa klassiska sportspel, simulator osv. Men det får i sådana fall bli vid ett senare tillfälle. Jag håller mig till grundstrukten och rundar av här. Är ni överrens med mig? Kom gärna med kritik och åsikter under "kommentarer"

Tack för mig och hoppas ni fann mitt första inlägg någonlunda intressant.

/Poison

#blogg


signatur

It's Nice To Be Important, But It's More Important To Be Nice

1
Skriv svar