Medlem
E3

Ytterligen en E3 är över och de blir bara svagare och svagare när det gäller nyheter. Det skulle inte förvåna mig om E3 går i graven ordentligt om ett eller två år nu när allt mer företag använder shower som PAX, GC och TGS för att förmedla stora nyheter. Om de då inte använder privata shower istället. Visst är E3 en plats för att visa vissa nyheter. Men om man ser på detta årets nyheter så blir det allt vekare och vekare. Det förekom lite men det saknade oomph eller tryck nog. Med vissa udantag måhända.

Men låt oss börja ifrån början med de stora företagens konferanser. Och först upp är Microsofts, vars konferans var kanske en av de starkaste. Oturligen missade jag delar av början men det jag snappade upp var intressant. Deras fokus på XBL låter vettig då det är redan ett av deras starkaste kort emot de andra konsollerna. Även om det känns som om att de lånar väldigt mycket ifrån Wii:n med deras avatarer, även om de expanderar på andra områden där som Nintendo inte tänkt på, så som att ändra kläder och så vidare. Men då jag inte har en 360 (och kommer aldrig skaffa en oavsett vissa tjatar på mig att göra det,) så var inte det snacket så intressant. Vad som var mer intressant var alla demos av spel. Något som MS hade mer av än andras konferanser. RE5 med coop verkar kul. Men det är mest för att coop är alltid kul när det gäller att fylla saker med bly.
Och jag vill ha Fallout 3. Av vad jag såg av materialet publicerat så verkar spelet riktigt skönt. Och alla diehard fans kan antingen ta ut sitt huvud ur sin bakdel eller hoppa nerför en klippa. Spelet ser ovanligt skönt ut och visar den post-apokalyptiska världen ovanligt bra. Visst existerar det några orosmoment när det gäller gameplay och sådant när man tänker på att det baseras lite på Oblivion som var... meh på många håll. (Mudcrabs!) Men det verkar som de har lärt sig en läxa så FO3 kan bli riktigt intressant.
Gears of War 2 verkar okay. Gillade inte riktigt första spelet men det verkar vara mer av första spelet. Så det kan väl inte vara så dåligt.
Fable 2 verkar okay, coop idéen var ovanligt välgjord, men hela grejen skriker lite för mycket av att de försöker göra ett MMO för fyra-fem personer. Kan funka kanske men jag tror verkligen inte att folk kommer hänga omkring i barer hela tiden.
The Last Remnant skriker Squeenix och JRPGs så det tänker jag inte bry mig om.
Och sen kom den stora överraskningen som fick mig att asgarva. FF13 till 360. Japp, PS3an har nu tappat sin ultimata exklusiva titel till 360. Verkar some Squeenix insåg att de inte skulle sälja nog av spel i väst med att bara släppa på PS3. Var dock oväntat men det hade bubblat rykten om det en längre tid. Många Sony fanboys grät sig troligen till sömns den dagen.
Helt orelaterat till konferansen med till Microsoft så är jag grovt besviken på de att de sa nej åt Bungie om att släppa information om deras nya spel. Och jag som trodde att Bungie hade lämnat MS och blivit lite mer självständigt. Men det verkar inte som så.

Går vi vidare sen över till Nintendos konferans så var den inte särskilt imponerande när det gäller innehåll. Spelen de visade var väldigt tråkiga och alldeles för barnsliga. Problemet med deras konferans var att de centerade sig för mycket på "casuals" eller den lätta spelaren istället för den tyngre spelare med en ny Metroid eller Zelda titel. Något jag nästan misstänker att de sparat till TGS eller liknande. Den nya MotionSensorn Plus kan vara ett intressant tillägg. Och jag måste medge att jag ville ha Wii Resort bara för att kunna använda ett svärd så som det ska användas till Wii:n. Wii Music låter intressant som koncept men jag vill nästan veta om man kan lägga in egna låtar eller är fast på att spela de låtar som finns med i spelet. För om man kan lägga till metal- eller rocklåtar så kan man verkligen snacka om luftgitarr med det spelet. Men men tanke på att Wiin inte har någon ordentlig lagrigsplats så det verkar inte vara troligt. Hade de visat nått tyngre spel så som ett nytt Metroid/Zelda eller till och med nått helt nytt och oväntat så hade de kunna blivit en av de starkaste konferanserna under E3. inte för att de bryr sig med tanke på deras försäljningsiffror.

Och sen har vi Sonys. Som var mer som att de försökte hitta nått solit att greppa i tomma luften. Den var vek och staplande. Spelen som visades var oimponerande. Resistance 2 var ungefär lika brunt som GoW2 om inte mer. Little Big Planet känns inte stort nog för att verkligen vara betydande för konsolen. Och nu när Final Fantasy inte är exklusivt så behöver konsolen tunga spel att förlita sig på. God of War 3 trailern sa absolut inget om spelet annat än att det är på väg. Detsamma gäller Massive Action Game som verkade vara tufft. Fast hade det kommit till PC så hade spelarantalet varit det dubbla. Med tanke på hur Haze blev söndersågat så är det tvivelaktigt att en uppföljare kommer. Av deras stora visning av spel så var endast ett fåtal riktigt exklusiva för konsolen, resten var multiplattform oavsett vad de försökte säga.
Sonys misstag med konferansen var att lägga allt för stort fokus på Home eller deras försök kombinera Second Life och XBL. Jag har mina tveksamheter kring det. Känns lite för extravagant för nått som endast behöver funka som en normal lobby för spel. Hade Sony visat fler stora spel som hade varit exklusiva och intressanta för konsolen så hade de kanske haft en bättre chans. Istället blev de en av de svagaste av alla konferanserna.

Och jag tänker avsluta "genomgågen" (om man kan kalla detta inlägget det) med en Penny-Arcade strip som jag tycker summerar upp de olika konferanserna.

Det är synd att se vad som händer med E3. För ett par år sen var den en av de största och bästa platserna för att få reda på det senaste. Nu känns det knappast intressant att kolla in. Det är inte meningslöst men det känns som det börjar närma sig den gränsen. Varför de inte bara slår igen grejen beror väl lite på att E3 har lite historia, problemet är att denna historian är något bortglömd numera och jag kan tycka att slå igen det vore det bästa för E3. För att undvika att dess namn ska förknippas med vad det är nu. En småskalig show som försöker vara stor men misslyckas.

#blogg


signatur

Kokade Åsikter, tillgänglig både på Svenska och Engelska.

1
Skriv svar