Spelrecension - A Blast From the Past

Inaktiv
Spelrecension - A Blast From the Past

<wbr> Hideo Kojima har alltid försökt att leverera en spelupplevelse som tillintetgöra kontrasten mellan olika medium. Det började den 3 september 1998 med Metal Gear solid, gamers runt om i världen aldrig hade sett ett sånt samspel mellan gameplay, cut-scenes och inte allra minst en atmosfär som kompletterades med utmärkt röstskådespeleri, over-the-top karaktärs design och välskrivna musik stycken. Dock ska inte denna episode av A Blast from the Past handla om Metal Gear Solid , utan om ett annat spel som försökte sig på detta koncept mycket tidigare.</wbr>

I gryning av Super Nintendo Entertainment i början av 90-talet, så njöt gamers av titlar som Super Mario World, Super Star Wars och Actraiser. Dock så fanns det en titel som skiljer sig från mängden, men inte för att det var ett bättre spel eller för att det var en av dom sämre titlarna som var tillgängliga vid tillfället. Det som utmärkte spelet var ett genuint försök att blanda gameplay med mastiga cut-scenes som pressade hårdvaran till något som den troligen inte var menad för.

<center>

</center>
Jag kom i kontakt med Another World personligen på den tiden när det fanns en marknad i Sverige för att hyra ut spel. Dock är detta fortfarande ett populärt fenomen I t ex Nord Amerika med kedjor som BlockBuster. Another World hade vid ett flertal tillfällen varit stora inslag i dom få speltidningar som fanns att tillgå vid den här tiden, men deras budskap var klart. Another World var ett fenomen som erbjöd grafik som aldrig skådats tidigare i något annat spel (Antar att dom inte syftade på PC). Men som vanligt glömde dom nämna de otroligt frustrerande kontrollerna, gameplay som nästan var rent baserat på Trail-and-Error och brist på instruktioner, men till detta senare.

Vill inte ge bort för mycket av storyn om det är någon som vill köra denna titel efter att ha läst detta, så jag kommer bara kort gå igenom storyn. Du är en forskare vid namn Lester Knight Chaykin, som råkar stå I en hiss vid fel tillfälle när ett experiment går åt helvete. Man får en fin introduktion, som har slående likheter med Star Wars intron.

<center>

</center>

Sedan får man se ett otroligt imponerande intro, det är väldigt svårt att förklara för personer som inte kört denna titel. Men jag är nästan säker på att dom mesta än idag skulle bli imponerade av att se vad Another World klarade av att åstadkomma med hårdvaran som fanns i Super Nintendo entertainment system. Man får med detta se ett imponerande intro. Dock inte allt för upphetsande, vi får nämligen se Lester åka lite hiss och inte så mycket mer än det men imponerande nonetheless.

<center>

</center>

Another World är till och med ett av få Super Nintendo spel med laddningstider och en loading screen.

<center>

</center>

<center>

</center>

Här började mitt äventyr i Another World, jag stirrade en hel kväll på bilden ovan. Det var inte att jag fått en stroke från att jag hade blivit så imponerad av vad jag precis hade sett, utan faktumet var att jag inte ens hade en aning att spelade hade börjat dom första 10 gångerna. Spelet ger inga som helst instruktioner om hur man ska lösa det första problemet man ställs inför, och detta är ett av MÅNGA hinder på vägen. Jag stirrade och försökte klara av första bildrutan i ett spel hela första kvällen, med känslan i bakhuvudet att spelet slösade bort mina dyra pengar för varje timme som tickade förbi.

Internet fanns inte att tillgå och jag vägrade att ringa den otroligt dyra hjälptelefon som Nintendo använde vid den här tiden för att lura av folk pengar(Alla som har ringt denna någon gång vet vad jag snackar om).
Här mina damer och herrar var det bara att krypa till korset, detta var första gången jag använde en instruktionsmanual. Där det såklart stod klart och tydligt hur man skulle klara första rutan, tycker det är roande hur dom själva insåg hur dålig deras introduktion till spelet var så de var tvungen att ge en liten hint. Men frukta icke, här och framåt är du helt lämnad åt vargarna.

<center>

</center>

Hela min upplevelse slutade med att jag fick stirra på denna ruta istället och gav upp efter 2 dagar.

Jag vill inte uppmuntra till brott mot upphovslagen, men tycker att ni ska ge ska testa denna titel om ni inte gjort så redan. Är välmedveten om att de som lirat spelet kommer skratta åt mig, och det kommer antagligen ni också göra som beslutar er för att prova på Another World. Min första erfarenhet av spelet var väldigt begränsat, innehållsmässigt om man ska uttrycka sig milt.

#blogg


signatur

Spelar just nu: Inget, väntar på Dragon Origins

Medlem
Spelrecension - A Blast From the Past

Spelet ser riktigt kul ut från de små bilderna, om man nu kan bedöma hur kul ett spel är genom bilder. Synd att det inte är det, ologiska pussel är inte roligt.

1
Skriv svar