Jag recenserar: Funny Games

Inaktiv
Jag recenserar: Funny Games

I korthet: Undvik!

Lite längre: Funny Games handlar om två unga killar som en dag besöker ett par och deras son i deras (hyfsat) avlägset belägna sommarhus. Det hela tar snart en hemsk vändning då killarna, Peter och Paul, börjar leka diverse mordiska "spel" med familjemedlemmarna som de nu håller som gisslan. Filmens tagline är "I´ll bet that they´ll be dead by 9´O Clock tomorrow morning!"

Filmen bygger allra mest på psykologisk skräck och känslan av att det skulle kunna hända en själv (står det iallafall på dvd-fodralet, själv blir jag inte direkt berörd). Visuellt sett är filmen inte alls särskilt goreig.
Naomi Watts och Tim Roth är stabila i sina roller medans jag stör mig på de två okänningarna som spelar Paul och Peter, speciellt Paul som hela tiden envisas med att bryta ned den fjärde väggen och prata direkt in i kameran till oss åskådare.

Funny Games är framförallt seg, flera scener känns omotiverat långa och för mig blir det inte obehagligt, bara onödigt utdraget.
Plus att låten som spelas två gånger i filmen (vet inte vad den heter men ni kommer definitivt fatta vilken jag menar om ni ser den) är det värsta jag hört sedan min bror introducerade mig för Nasum.

Betyg: 2 av 10

#blogg


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Medlem
Jag recenserar: Funny Games

Originalet eller Funny Games U.S?
Ska kika på nyinspeliningen. En av de snubbarna hade huvudrollen i Last Days så jag måste ju kolla.
Och är intresserad av fjärdeväggen-grejen

Inaktiv

Menade U.S. Blir förvirrad av att svenska titeln också är Funny Games
Och du gör ju som du vill med det, min bror tyckte den var rätt så bra vet jag.


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Medlem

Heh.
Får se på den med låga förhoppningar så kanske jag blir positivt överasskad.
Om du gillar pretto-filmer och Nirvana så är Last Days f.ö. jäkligt bra, och Michael Pitt som skådisen heter är med i den.

Hm, originalet är ju kanske den bästa psykskräcken som gjorts så jag är lite skeptisk till att Haneke slarvat bort den amerikanska remaken så grovt... Det ska ju vara en remake, frame by frame, till och med.


signatur

Kittens are for real!

Inaktiv

Tänkte precis skriva det med frame by frame, så gillar man originalet gillar man nog remaken också. Filmen ligger på 6.4 på IMDB, vilket ju är ganska respektabelt.


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

1
Skriv svar