Vem är det som står kvar...

Inaktiv
Vem är det som står kvar...

...Ja vanligtvis är det ju allas vårt favoritband LOK, fast idag tänkte jag faktiskt istället på Saints Row 2.
Det har sagts förr och det tål att sägas igen: Saints Row 2 är inte GTA 4, men det försöker å andra sidan inte vara GTA heller.
Ände sedan (ja Saints Row 1 egentligen som undertecknad blev väldigt besviken över att den utlovade konverteringen till PS3 aldrig kom) alla de där roliga trailersen på vad man kan göra i Stillwater med Gary Busey poppat upp har jag tänkt för mig själv att detta nog faktiskt skulle kunna toppa GTA 4.
Missförstå mig inte. GTA 4 är ett av de bästa spelen den här konsolgenerationen, men känslan och atmosfären från Vice City och San Andreas uteblir för det mesta.
I Saints Row är den genomgående känslan mest kaos med ett snett leende.

Saints Row 2 lever väldigt bra på sina egna meriter. Det är sjukt överdrivet, färgglatt, och har en sladdrig men ändå frän bilkontroll samt en del kändisar i rollistan. Avsaknaden av ett coversystem och auto-aim är inget jag stört mig på hittills, men så siktar fienden som krattor också.
Spelets förmodligen två största förtjänster är alla minispel samt customisations.
Först får man välja om man vill va man eller kvinna och efter det om man vill va vit, neger, latino eller asiat. Efter detta kan man fritt skapa sitt eget alster, alltifrån kroppsbyggnad och gångstil till frisyr och ögonens täthet finns att trixa med. För en person som älskar att skapa sin egen karaktär är detta en guldgruva. Och då har jag inte ens nämnt kläderna än.
Man väljer ett klädesplagg som man gillar och får sen helt själv välja vilken färg det ska ha, med många plagg kan man till och med kombinera tre (och kanske fler i framtiden) färger för att få det att se ut EXAKT som man vill. Du kan till och med välja om du vill ha tröjan instoppad i byxorna eller inte.
Plus att man får välja vilken stil ens gäng ska ha, själv kan jag inte bestämma mig för "Prephop" eller "Sporty".
Detta är vad jag kallar customisation.

Bland minispelen (som är nödvändiga för att få köra uppdrag) hittar vi traditionella saker som ambulansförare, taxichaffis och time-trial lopp.
Men man kan även spreja när folk och fä med avloppsvatten, agera livvakt åt kändisar eller kasta folk framför bilar för att få ut försäkringspengar.
Eller min egen favorit "Fuzz" som är en urskön parodi på "Cops".
Du och en kameraman ska åka runt och lösa (läs:döda) brott.
Ibland säger kameramannen saker som "Here, you guys use flamethrowers as standard issue, right?", "How about a Curbstomp? Can we do that?"
eller vrålar orgasmiskt "Oh, the ratings, THE RATINGS!" medans man massakrerar ett upplop medelst motorsåg.

Bara en sån sak som att jag har spelat i fyra timmar men bara gjort lika många uppdrag säger en del om hur mycket det finns att göra vid sidan av.

Saints Row GÅR inte att ta på allvar, om Stillwater funnits på riktigt skulle det förmodligen ha legat granne med Arkham Asylum men det är väldigt väldigt roligt.
Och just nu har jag svårt att tro att jag inte kommer att ha roligare med det här än med valfritt GTA.

#blogg


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

1
Skriv svar