Kolla vad jag hittat!

Inaktiv
Kolla vad jag hittat!

Min mormor och morfar har ganska precis flyttat och igår var jag, bror min och flickvännen hans på plats i deras gamla hus för gå igenom saker de lämnat kvar i jakt på något vi själva ville ha. I annat fall skulle det skänkas bort så vi fick ta precis vad vi ville.

Hittar en oansenlig metallåda och är såklart nyfiken på vad den kan tänkas innehålla.

Svar: gamla ransoneringskuponger

Närbild:

Kupongerna sträcker sig från första världskrigets slut, med den första daterad den 26:e juli 1919 och den sista juli 1947. De flesta är signerade av antingen Knut Linus Kullberg eller Signe Josefine Kullberg, mina gammelmorföräldrar.

Äldsta kupongen, med ett annat utseende än övriga:

Jag undrar dock över vad bokstavs- och sifferkombinationen i botten av de här två kupongerna betyder. Om ingen vet får jag fråga morfar, vore ju intressant att få veta.

Kul att kunna visa för sina framtida barn och förklara att förr i tiden fick man inte matpiller hemskickade gratis av staten utan det var faktiskt riktigt tufft för människor i ett par decenniers tid. Kan väl även vara intressant att visa för sina framtida elever kan jag tänka mig.

Enligt mig ett riktigt fynd.

#blogg


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

KoP
Medlem
Kolla vad jag hittat!

Ransoneringskuponger. Sweet!

Medlem

Wow, aldrig faktiskt sett ransoneringskupongerna som används under den tiden. Riktigt coolt! (även om det är ganska hemskt att de behövdes)

Medlem

Hade heller aldrig sett sådana förut. Mycket intressant att se

1
Skriv svar