Gamla spel och dagens datorer

Medlem
Gamla spel och dagens datorer

Detta inlägg kommer handla om hur du kan få igång dina favoritspel på dagens moderna datorer med operativsystem såsom Vista och 64 bitars operativsystem. Det är inte speciellt svårt och kräver inte alls mycket tid, låt oss börja!

Vad behöver du?

Coca Cola Light (iaf jag)
En PC (vi utgår från att den har modern hårdvara, alltså inte en windows 98 dator)
Microsoft Virtual PC 2007
Ett operativsystem (win 95, 98, Millenium) CD rom, laglig version självklart

Steg 1

Besök Virtual PC och ladda hem Microsoft Virtual PC 2007, det är gratis. Efter att du har laddat hem programvaran kör installationsprogramet.

Steg 2

Microsoft Virtual PC finns nu under din startmeny, klicka på genvägen och starta upp programmet. Du möts av följande bild;

klicka på File och sedan "New virtual machine wizard" klicka på next och välj "create virtual machine".

Välj namn på din virtuella maskin, smidigt är att döpa maskinen efter det operativsystem du använder t.ex Windows 98.

Klicka på next och här väljer du helt enkelt operating system som "other".

Klicka på next och välj "adjust the RAM", detta för att standard på 128 är lite i minsta laget, välj 512 eller mera / mindre men jag rekommenderar 512. Klicka på next.

Välj sedan "A new virtual disk". Vid nästa bild väljer du helt enkelt vart du vill spara själva disken och hur stor den ska vara, du har två värden ett du kan ändra samt ett värde som talar om den maximala storleken, fyll i ett värde du tycker passar. Men oftast räcker 10/20 gb.

Klicka sedan på next och sen finish.

Steg 3

Och se där du har nu en virtuell dator i din dator. Dubbelklicka på nu på den så startar maskinen upp. Klicka på aktivitetsfältet där det står "CD" och välj "Use Physical Drive D,E etc." beroende på vilken enhetsbeteckning din CD läsare har.

Har du nu fått upp en skärm som liknar det här är det ingen fara, klicka bara på aktivitetsfältet och "action" och sedan "reset". Se självklart till att du har din operativsystemskiva i din läsare.

Steg 4

Vips! Så startar installationen av Windows precis som om det vore en helt egen dator. Följ nu bara dom vanliga instruktionerna och installera operativsystemet.

Steg 5

Och så kan de t.ex se ut så här när du är färdig! Bara att börja installera spel

Det finns säkert många av er som kommer argumentera att WMWare är en mycket bättre produkt för att emulera operativsystem och jag håller med er, anledningen till att jag skrivit ihop den här guiden med Microsoft Virtual PC är att det är ett gratisalternativ till WMVare som inte är gratis.

Andra tips är att kolla i ditt BIOS, många moderna datorer har möjligheten att ställa in alternativ för att öka hårdvaru accelerationen på emulerade operativsystem. I ärlighetens namn vet jag inte om det gör så stor skillnad, personligen har jag inte märkt något med antar att man kanske inte märker det före man kör riktigt tunga saker såsom en domän kontroll etc.
Hoppas i alla fall att det finns någon där ute som kommer få nytta av den här guiden och som inte redan visste om det här sättet att få äldre spel att fungera, har ni någon fundering eller fastnar i min guide så skicka ett PM så svarar jag så fort jag kan.

#blogg


signatur

<Djupt i din buk med mina knivar>

1
Skriv svar