Världens bästa spel har gått ur tiden.

Inaktiv
Världens bästa spel har gått ur tiden.

Även om forumet mest är tillägnat våra digitala spelformer så vill jag ändå passa på att ge en hyllning till tidernas bästa spel.

Mutant Undergångens Arvtagare är ett rollspel enligt gammal papper och penna-romantik. Spelet har sin rot som ett systerspel till Drakar och Demon från 80talet men det var när Järnringens förlag plockade upp de (i slutändan) misshandlade spillrorna av spelet år 2002 som jag och mina vänner upptäckte det. Med omsorg, kärlek och ren och skär spelglädje hade Järnringen skulpterat fram en spelvärld bortom all tävlan. Mutant var/är ett post-apokalyptiskt rollspel utspelat i ett Sverige som sett undergången. Människor, mutanter och robotar försöker bygga sig en ny tillvaro från den gamla världens spillror. Fornlämningar, förbjudna zoner och svartkrut i en värld där smörgåsjärn, tamagochis och allvärldens krafs är skatter mer värda än guld och diamanter.

För mig och min spelgrupp var Mutant ett potpurri bestående av Det susar i säven, Mad Max och brittgangsters. Ett andrenalin och skrattfyllt actionkom-tåg som gick genom hela vår tonår och lustigt nog når ändhållplats samtidigt som vi träder in i vårt 20e levnadsår. Våra spelsessioner har givit flera hundratals timmar av ren verklighetsflyende glädje olikt något tv eller data-spel någonsin kan mäta sig med. Ibland så påfallande berörande att det skakade i kroppen. Nu är det däremot slut. Järnringen har meddelat med sorg i rösten att de lämnar Mutant till fansen och med flaggan i topp. Mutant: UA kommer tillsvidare leva vidare genom tusentals otröstliga och lovordssjungande spelare genom hela landet som tills gamling och död-stadiet kommer skandera "AND THATS WHY ITS THE BEST GAME EVER". Definitionen av min tonår har gått ur tiden tillsammans med den och nu står jag oförtröstlig men med ett hjärta fyllt med så mycket glädjande minnen att jag inte längre oroar mig för den tråkiga vuxenvärlden som bitvis skall kaplsa in mig i ett skal av ansvar och rutiner. För även om Järnringen slutat med Mutant så har inte jag eller mina vänner det. Spelvärlden kommer alltid finnas vid vår sida lika aktuell och levande som våran egen.

Vill du veta mer?
Järnringens hemsida (förlaget som gjorde världens bästa spel)
Mutants hemsida (hemsidan till världens bästa spel)
Mutantwiki (wiki tilläggnad världens bästa spel)
Avskedsbrevet (Järnringens avsked till världens bästa spel)

Filmer som ger insikt i Mutants stämning.
De Förlorade Barnens Stad Stadsmiljöerna, de udda karaktärerna.
Det Susar i Säven Den varma humorn och putslustigheten.
Mad Max 2 The Road Warrior Skiten och diesel-actionen.
Lock, Stock and Two Smoking Barrels Förväxlingarna.
Kunskapens pris - balladen om den vilsne vandraren Det närmaste du kommer den officiella M:UA filmen. Låg budget men mycket hjärta.

#blogg

Medlem
Världens bästa spel har gått ur tiden.

Jag minns faktiskt gamla Äventyrsspel-Mutant med viss värme, även om det inte blev lika mycket äventyrande i Pyri som det blev i klassiska Drakar & Demoner förstås... Men jag känner än idag något slags samhörighet med alla som vet vem Nicholas Von Rijn är :).

Inaktiv

Då utnämner jag dig till min homeboy Mats:)

1
Skriv svar