The Beatles - Varför bry sig?

Inaktiv
The Beatles - Varför bry sig?

I samband med att The Beatles: Rock Band släppts har jag på många av mina favoritsidor märkt hur en hetsk diskussion utbrutit kring hurivda Beatles är ett band som är fantastiskt eller ett band som är fantastiskt på samma sätt som grottmänniskor var fantastiska.

Folk tenderar att fastna på sina initiella fördomar kring gruppen. De fyra identiskt klädda moppfrillorna som sjunger om "love" och triviala ting om att låna bilar, hålla handen, fylla år och liknande. Att Beatles skulle vara ett snällt, tandlöst band och att det skulle vara anledningen till deras populäritet är en klycha som jag skulle vilja försöka slå sönder i och med denna text. För det är just detta jag finner allra mest fascinerande med The Fab Four.

Nej-sägarna glömmer att se den stora bilden av det hela. För The Beatles var fyra stycken gossar med arbetarklassbakgrund i Liverpool. De växte upp i ett Stor Britannien som i alla år varit ett klasssamhälle och där deras samhällsgrupps ideal legat i det hårda arbetet i gruvan. Mitt under det brinnande 60-talet antar dessa fyra något så oförskämt som en hippie-attityd till världen, politiken, universum och allting. De angrep överheten så väl som proletärerna med humor i sin musik och vågade skriva låtar så som "All You Need Is Love". Beatles var de första stora kommersiella rockrebellerna. De formade en hel värld men de gick aldrig på myten om sig själva, olikt många av dagens band och musikgenrer (hiphop, jazz, metal och indie för att nämna några). I dagsläget är allt så uttänkt och genrerna har bara bildat nya uppsättningar regler och normer som gör dem lika kommersiella som det samhälle musiken en gång påståtts ha revolterat emot. Beatles stod aldrig stilla på det sättet. De hade carte blance att göra vad de ville och den rättigheten tog de. Bröt de inte ny mark så var det liksom inte intressant. Att publiken följde med var kanske bara tur när allt kommer kring.

The Beatles: Rock Band är ett blygsamt pedagogiskt, historiskt och (framför allt) roligt sätt för folk att upptäcka ett band som de förmodligen kommer att tycka om. I pitty the fool som låter sig stoppas av vridna ideal och förhastade fördomar. Det finns en stor skattkista som väntar på dig oavsett dina genrepreferenser eller dina ideal. Varför är du så rädd att öppna? Någon måste ju vara tvärtemot kanske du tycker. Oroa dig inte, den rollen tog George, Ringo, Paul och John för länge sedan.

#blogg

Medlem
The Beatles - Varför bry sig?

Och så är ju musiken löjligt bra också.

1
Skriv svar