Om Samus Aran

Inaktiv
Om Samus Aran

Varför tycker folk att hon är så sabla fantastisk? Det finns förstås en stor fanbase kring både Metroid-serien och Samus Aran. Den senare fascinationen kan jag inte riktigt förstå. Det talas om henne som "en stum betraktare" och en "fantastisk spelhjärtinna". Egentligen är hon ju bara av samma sandpapperspersonlighet som Gordon Freeman och resten av gänget vars uppenbarelse kommer genom ett svävande vapen. Visst Samus är också en kvinna. Det är tydligen väldigt viktigt tycker många. Så viktigt att de inte verkar bry som att det handlar om ett ganska dåligt kvinnoporträtt. I början av NES-tiden var det ju visserligen en fin minimalistisk komponent av historien. Nintendo spelade på våra förväntningar och fördomar och gav oss en riktigt bra aha-upplevelse när vi på slutet fick se att; Samus, det var ju en tjej! Ascoolt!

Tråkigt att djuptänket inte kommit längre än så bara. För i senare spel i serien har nyhetsvärdet om Samus som tjej försvunnit och istället ersatts med spelmomentet där man klär av Samus mer och mer rustning ju fler % av spelet man klarat i slutändan (100% och det blir bikini). Med ens hade Nintendo pissat på feminismen de precis skapat. Tråkigt. Riktigt ut genom fönstret skulle det också bli när Zero Suit Samus gjorde entré och satte hela Deviantart i brand med Samus blir ful med Zelda-bilder.

Just nu finns det därtill en stor fanskara som motsätter sig ett storydrivet Metroid i och med Other M som kommer nästa år. Själv tycker jag att grundtanken är superintressant. Klart tjejen ska få en personlighet! Synd bara att det ligger i Team Ninjas knä att göra det. Uppfann man featuren "bouncing breasts on/off" så har man en del att bevisa.

Det till trots så verkar fansen mest vara oroliga över att utforskandet skall hämmas genom att Samus skall börja föra dialog. Jag kiknar åt den tanken. Inte att Samus skall prata alltså. Utan för att den samling människor som hyllar Samus som en bra spelhjäte och kvinnokaraktär ändå tycker det är bäst när deras kvinna är tyst.

#blogg

1
Skriv svar