Inaktiv
40/40

Det börjar bli lite gammalt nu eller? Japanska spelbiblen Famitsus "perfect
score" av 40/40 menar jag. Från att ha varit en händelse som inträffade någon gång varannan blå måne så verkar den nu vara lika regelbunden som tidvattnet. Totalt har 13 stycken 40/40 delats ut och jag gissar på att nr 14 slår ner samtidigt som nr 13. Final Fantasy 13 det vill säga. Titta bara på listan här nere så kan ni se hur perfect ration stigit rekordartat genom åren. År 2008 får plötsligt 3 stycken spel 40/40! I år så är det 4 kanske rentav 5!

The Legend of Zelda: Ocarina of Time (1998, Nintendo, for Nintendo 64)
Soulcalibur (1999, Namco, for Dreamcast)
Vagrant Story (2000, Square Co., Ltd., for PlayStation)
The Legend of Zelda: The Wind Waker (2003, Nintendo, for Nintendo GameCube)
Nintendogs (2005, Nintendo, for Nintendo DS)
Final Fantasy XII (2006, Square Enix, for PlayStation 2)
Super Smash Bros. Brawl (2008, Nintendo, for Wii)
Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (2008, Konami, for PlayStation 3)
428: F?sa Sareta Shibuya de (2008, Sega, for Wii)
Dragon Quest IX (2009, Square Enix, for Nintendo DS)
Monster Hunter Tri (2009, Capcom, for Wii)
Bayonetta (2009, Sega, for Xbox 360)
New Super Mario Bros. Wii (2009, Nintendo, for Wii)

Det kanske är lite vidrigt att gnälla över det men jag tror inte riktigt att spelen blir bättre. Kanske blir betygsättningen det? För det är klart att 40/40 ska vara att möjligt betyg och inte något som skall signalera det utopiska spelet som skall stiga ner från himlarna och leda oss till det stora landet Lycklig.

Samtidigt så är det tråkigt att storheten och värdet av att ett spel får 40/40 har dalat snabbare än ekonomin senaste året. Det känns som lite köpt journalistik och har nog gjort så ända sedan Final Fantasy XII fick 40/40 och utsågs till årets spel. Inget konstigt i det egentligen men visst höjer man på ögonbrynen när man får höra att Final Fantasy XII's producent var chef för juryn.

#blogg

1
Skriv svar