Medlem
Goo

Thomas, stackarn, kämpar för sitt liv för att få klart novembernumret nu och verkar ha bostatt sig på redaktionen 24/7. För att låta honom spendera så mycket tid som möjligt på tidningen ägnades dagen åt lite spelande i det legendariska spelrummet. Och det spel som dagen ägnades åt heter närmare bestämt World of Goo. Om ni inte hört talas om det sedan tidigare, det är okej. Det hade inte jag heller. Men jag är glad att jag har det nu.

World of Goo beskrivs lättast som ett indiepussel-spel. I korta drag går det ut på att i The World of Goo bygga broar och torn för att ta sig förbi olika hinder på korta, kluriga banor. Tornen byggs av Goo, små gulliga bollar i olika färger, som beroende på sort har olika förmåger. Vissa är lättantändliga, andra stretchiga, men alla behövs i olika kombinationer. Det där var väl det grundläggande, och det verkar inte vara annorlunda gentemot ett ordinärt flashspel. Men det här är mycket mer än så.

World of Goo är utvecklat av 2D Boy, ett team bestående av Kyle Gabler och Ron Carmel, två f.d EA anställda som hoppade av från sina välbetalda jobb för att låta kreativiteten flöda i egna projekt. Schysst av dem att göra det, för det har resulterat i ett riktigt mysigt spel för alla oss andra.

Spelmekaniken funger perhört bra, med gravitationen som drar i dina Goo-torn att hela tiden ta hänsyn till. Bygger du en bro rakt ut i luften kommer det att svikta nedåt mer och mer desto längre du bygger. Tar du bort en Goo från botten av ett torn kommer det rasa precis som man kan tänka sig att det borde. Det hela är alltid logiskt utan att man behöver göra avkall på kreativiteten när man konstruerar sina torn.

Storyn förs framåt av skyltar, signerade av den mystiske "The Sign Painter" och är både rolig och smart.
Utöver den excellenta fysiken så är både grafik och ljud kungligt gjorda. Hela spelet är animerat i tecknad 2D med vackra och varierande bakgrunder, och musiken (som 2D boys också gjort själva) passar väl in på banorna och bättrar på den gemytliga stämningen ännu mer.

Spelet har till och med multiplayer där det gäller att bygga det högsta tornet med de Goo's du fick över från kampanjen. Det enda jag egentligen kan se som dåligt var att det blev lite långtråkigt efter en stund, eftersom banorna i vissa fall blev ganska snarlika och många. Allt som allt tog det ca 4-5 timmar att ta sig igenom.
Time well spent tycker jag.

Peace
/Love

*Edit* World of Goo får 4/5 Toasters. Kanonkul.

#blogg

1
Skriv svar