Varför jag tycker om Star Trek

Medlem
Varför jag tycker om Star Trek

När jag var barn samlades hela familjen runt tv:n för att se Star Trek (den ursprungliga serien). Vi tyckte det var väldigt spännande och något att se fram emot. Detta var på den tiden som familjer faktiskt samlades runt tv:n för se saker tillsammans. Jag måste erkänna att jag missade The Next Generation. När jag fick femman hade den gått ett bra tag och dessutom på dagtid som jag brukar ha svårt att passa. Jag har sett den lite sporadiskt sedan dess. Voyager följde jag troget när den gick för ganska många år sedan och även den första säsongen av Deep Space Nine när den gick på svt. Nu följer jag både Voyager och DS9 varje vardag, Voyager för andra gången.

Men varför gör jag nu detta? Jag menar, det finns ju så otroligt mycket att störa sig på i serierna. Det präktiga, att alla främmande folk tycks bära uniform och ha typiska rasdrag och inte minst alla logiska luckor som man måste vara blind för att inte se. Men det finns något som gör att jag kan svälja allt detta. Star Trek är vilsamt.

När jag sätter mig för att se ett avsnitt så vet jag att de närmaste minuterna kommer jag inte att bli upprörd. Ingen som jag bryr mig om kommer att dö. Hamnar någon i en omöjlig situation kommer det som genom ett under att uppenbara sig någon ny teknik som löser problemet. Och när Janeway spårar ur alldeles och beter sig omdömeslöst, som i gårdagens avsnitt, så kan man vara säker på att att med lite trixande med tiden så kommer det aldrig att ha hänt. Det är lite som att se en romantisk komedi faktiskt, förutom gulligheten.

Och det är så skönt att kunna känna sig trygg i sitt tv-tittande. Jag orkar inte med för mycket dramatik och känslor, Lost och 24 slutade jag titta på av ren utmattning. Man fick aldrig någon tid till återhämtning men när man ser Star Trek så behövs inte det. Det finns liksom inget att återhämta sig ifrån. Och dessutom innehåller alla serierna personer som det är lätt att tycka om och engagera sig i, och de dör aldrig.

#blogg


signatur

Våga vägra smileys!

1
Skriv svar