Analysera mera

Medlem
Analysera mera

Sedan jag började blogga kan jag inte läsa, se på tv, spela spel eller uppleva någonting utan att samtidigt analysera min upplevelse. När jag läser en bok analyserar jag berättandet, språket och berättelsen och planerar min recension. Likadant när jag ser på tv. Nu när jag äntligen kan spela Invisible War försöker jag komma på varför det inte är lika bra som Deus Ex och vad som gjorde det förra spelet så bra. Det är lite trist att inte kunna uppleva något utan att jämföra med tidigare upplevelser.

Detta är dock inget nytt. Det vanligaste samtalsämnet de få gånger jag varit ute och ätit god mat har varit annan god, eller för den delen, mat man har ätit vid andra tillfällen. Varför är det så. Varför är det så svårt att bara ta något för vad det är, gå in i upplevelsen och åtminstone spara analysen till ett senare tillfälle när man har fått lite distans? Jag vet inte, men det får mig att fundera. Hur är det att skriva om spel egentligen. Blir man yrkesskadad så att det inte går att spela ett spel bara för upplevelsen, utan recensentglasögonen på?

Undrar hur många gånger jag har använt ordet upplevelse i det här inlägget? Jaja, det är en blogg för tusan! Ingen kan väl begära att man skall granska texten fjorton gånger innan man publicerar den.

#blogg


signatur

Våga vägra smileys!

1
Skriv svar